Vad är content marketing.JPG

Vad är Content Marketing?

Content Marketing går ut på att tillgängliggöra värdeskapande innehåll för sin målgrupp i syfte att etablera företaget som en förtrogen och kunnig partner till kunden.

Content Marketing är ofta en väldigt effektiv metod för den som vill kommunicera enligt principen Show, don’t tell och är dessutom väldigt bra ur ett SEO-perspektiv, och ger därmed nya möjligheter för era potentiella kunder att hitta er via sökmotorer.

Att erbjuda olika typer av innehåll kan dessutom vara ett väldigt effektivt sätt att bearbeta sina leads samt vårda sina kunder, och för den som vill jobba mer datadrivet i sin försäljning kan information om hur kunder och potentiella kunder interagerar med innehållet vara ett viktigt underlag för analys.

 

Content Marketing är mer än bara innehållsskapande

Vad är Content Marketing egentligen.JPG

Content Marketing innefattar både produktion och distribution av innehåll, där det senare dessutom bör vara det som ges mest tid. Tillgång till bra innehåll anpassat efter sina Buyer Personas är grundläggande – men att hitta sätt att tillgängliggöra detta innehåll för rätt person i rätt tid är minst lika viktigt för att lyckas.

Detta kan handla om att tillgängliggöra information på sin hemsida, utskick till kunder, delningar på sociala medier samt även köpt annonsering som driver trafik till innehållet. Hur innehållet bör distribueras för att på bästa sätt nå ens kunder och potentiella kunder i rätt tid handlar såklart mycket om vilket typ av innehåll det är samt hur man vill använda det.

 

Så skapar man innehållet

Själva idéerna till innehållet kan man ofta hitta genom analys av sina Buyer Personas Köpresor, man kan ofta också hitta mycket inspiration genom att gå igenom att lista vanliga frågor man får från sin kund samt även genom sökordsanalys.

Det viktiga är dock att ha en klar bild av i vilket syfte innehållet ska användas samt säkerställa att det är anpassat efter aktuell Buyer Persona, detta då innehållsproduktion ofta kan bli resurskrävande, inte minst om man inte själv kan producera innehållet.

Ovan betyder samtidigt att man bör säkerställa att man får ut max av det innehåll man redan har på plats genom att på olika sätt förädla det samt hitta nya användningsområden för det.

 

Vikten av Content Repurposing – ÅTERANVÄNDNING AV INNEHÅLL

Detta kallas ofta ”content repurposing”, eller ”content recycling” – och handlar helt enkelt om att återanvända samt uppdatera, ändra och anpassa existerande innehåll snarare än att hela tiden skapa nytt. Detta kan till exempel vara att anpassa en redan skriven text för att fungera i ett nytt sammanhang, att “klippa ihop” delar från olika innehåll till ett nytt eller spela in en artikel i videoformat, eller vice versa.

 

Andra har också läst:

Därför är förståelse för Köpresan avgörande för er försäljning

När mer och mer digitaliserats och en allt större del av kundernas Köpresa genomförs utan kontakt med er som leverantör behöver ni hitta nya sätta att nå ut till, och påverka, era kunder. För att lyckas med detta är förståelse för Köpresan ofta avgörande.

 

Missa inte Marknadsföring som tjänst

Vill ni komma igång med Content Marketing men behöver hjälp med strategi eller resurser för att skapa och distribuera innehåll? I sådana fall är Marknadsföring som tjänst något för er!