Så lyckas ni med Lead Scoring
Har du någonsin funderat på varför vissa potentiella kunder snabbt förvandlas till lojala kunder medan andra försvinner utan att lämna ett spår efter sig? Har du även funderat på varför vissa marknadsföringsstrategier fungerar mer effektivt än andra? Med hjälp av lead-scoring kan du få en tydligare bild av varför en eller flera specifika målgrupper med träffsäkerhet levererar mer intäkter över tid.
Lead-scoring är ett kraftfullt verktyg som används för att rangordna potentiella och befintliga kunder genom ett poängsystem. Detta system tilldelar poäng baserat på leads beteende och egenskaper i relation till ditt företag, vilket ger ditt företag insikter i hur sannolikt det är att leads kommer att konvertera till betalande kunder för ditt företag.
1. Definiera målet:
Först och främst är det viktigt för företaget internt att definiera sina mål gällande vad man vill uppnå med lead scoring. Frågor som man bör ställa sig innan man börjar använda av lead scoring är vad det långsiktiga målet är med verktyget. Till exempel: Är målet att förbättra konverteringsgraden? Vill vi förkorta försäljningscykeln? Vill vi att marknadsföringsteamet och försäljningsteamet ska hamna på samma bana, eller något annat?
2. Fastställa kriterierna:
Företaget som ska använda sig av lead scoring måste först definiera kriterier gällande hur poängen ska tilldelas. Exempel på kriterier skulle kunna var hemsidesbesök, om kunden svarar på mejl, öppnar mejl, laddar ner en specifik fil från hemsidan osv. Både demografiska och beteendemässiga data är väldigt ofta relevanta områden där lead scoring kan vara till stor nytta
3. Tilldela poängvärden:
När kriterierna har definierats är nästa steg att tilldela varje kriterium ett specifikt poängvärde. Exempel på detta skulle kunna vara att ett hemsidesbesök ger 10 poäng medan en nedladdning av ett specifikt dokument på hemsidan ger 30 poäng. Genom poängsystemet kan användarna få en klar bild gällande hur intresserade kunderna är att köpa dess produkter genom diverse interaktioner med företaget.
4. Skapa poänggränser:
Slutligen behöver du skapa en poänggräns där poängvärdet avgör om leads ska klassas som varma eller kalla utifrån poängsystemet som genom tidigare har utformats. Genom diverse CRM-system kan lead-scoring processen automatisk i både försäljningssyfte och marknadsföringssyfte.
För att lead scoring ska fungera effektivt krävs huvudsakligen fyra komponenter:
Fördelar med leadscoring i marknadsföring:
Personalisering: Genom att använda lead scoring kan marknadsförare personifiera sina marknadsföringsinsatser och kampanjer eftersom det utformade poängsystemet hjälper till med att segmentera leads baserat på deras behov och intressen. Ett effektivt uppsatt poängsystem kan också hjälpa marknadsförarna att identifiera vilka leads som är mest engagerade och kan därmed fokusera sina resurser på högprioriterade leads och därmed effektivisera arbetet.
Bättre samordning med försäljning: En annan fördel som kan utnyttjas med hjälp av lead scoring är en bättre samordning med försäljningsavdelningen, då marknadsföringsteamet kan överlämna redan ”uppvärmda” leads, vilket leder till ett smidigare arbetsflöde över tid.
Fördelar med leadscoring i försäljning:
Effektivisering av säljarbetet: Precis som inom marknadsföring hjälper lead scoring till att effektivisera försäljningsteamets arbete genom att fokusera på leads med höga poäng, vilket kan leda till kortare försäljningscykler och en högre sannolikhet för eventuell affär genom en förbättrad konverteringsgrad.
Bättre timing i kundkontakter: Lead scoring kan även ge företaget en bättre insikt i var varje lead befinner sig i köpresan, vilket kan hjälpa säljarna att kontakta sina leads vid rätt tidpunkt och öka sannolikheten för eventuell affär i framtiden.
Sammanfattningsvis
Lead scoring är en strategi som kan optimera företagets resurser, förbättra samarbetet mellan marknadsföring och försäljning samt öka konverteringarna genom att rangordna leads baserat på beteende och intresse. Genom att implementera lead scoring kan företaget driva långsiktig tillväxt och skapa en mer datadriven kultur.
Så vad väntar du på? Ta steget mot en mer effektiv marknadsföring och försäljning genom att implementera lead scoring idag och se hur det kan revolutionera ditt arbetssätt.
Nyfiken på HubSpots Leadscoring? – prata med Robert!
Robert Flank
robert.flank@cedeo.se
073-125 53 28
Boka möte via denna länk
Läs också:
Lead Scoring är en funktion som finns i många CRM och marknadsföringsverktyg som gör det möjligt att poängsätta kontakter eller företag utefter kriterier som ni själva sätter upp. Lead Scoring är en väldigt användbart funktion för den som vill jobba mer datadrivet i sitt försäljningsarbete genom att använda olika typer av information för att identifiera potentiella kunder samt lyckas i sin tajming.
Andra har också läst:
Köpresan (även kallad the buyers journey) är en slags modell som används för att kartlägga och analysera den process som en kund går igenom i och inför ett köp. Köpresan börjar redan då kunden upplever de första symptomen av ett problem – eller för första gången uppmärksammas om en möjlighet – som er tjänst/produkt möter, och slutar i samband med kundens köp.