Vad är Köpresan?
Köpresan (även kallad the buyers journey) är en slags modell som används för att kartlägga och analysera den process som en kund går igenom i och inför ett köp. Köpresan börjar redan då kunden upplever de första symptomen av ett problem – eller för första gången uppmärksammas om en möjlighet – som er tjänst/produkt möter, och slutar i samband med kundens köp.
Köpresan delas ofta upp i tre olika skeden – Medvetande, Övervägande och Beslut – som kan beskrivas enligt följande:
Medvetande
Detta alltså det första skedet i Köpresan och beskriver det stadie då kunden börjar uppleva eller uttrycka symptom av problem eller möjlighet. I detta skede lägger Kunden mycket tid på att söka grundläggandeinformation för att skapa sig en bättre förståelse för det problem eller möjlighet man sett för att kunna förstå hur detta ska kunna angripas.
Övervägande
Här har kunden definierat och benämnt till sitt problem eller möjlighet och har gått över till att istället söka information kring olika möjliga angreppssätt för att lösa problemet eller dra nytta av den möjlighet kunden identifierat. I detta skede skapar sig alltså kunden många av de kunskaper som senare kommer att vara grundläggande för det kommande inköpsbeslutet.
Beslut
I Köpresans sista skede har kunden ofta bestämt sig gällande lösning, strategi eller angreppssätt och istället gått över till att söka reda på rätt leverantör. Sedan tidigare har kunden antagligen redan en lista på potentiella leverantörer som denne stött på tidigare under Köpresans gång, men nu handlar det istället om att sålla i denna lista samt jämföra leverantörer och lösningar med varandra utefter den kunskap denne skaffat sig och de urvalskriterier som denne definierat.
Andra har också läst:
Därför är förståelse för Köpresan avgörande för er försäljning
När mer och mer digitaliserats och en allt större del av kundernas Köpresa genomförs utan kontakt med er som leverantör behöver ni hitta nya sätta att nå ut till, och påverka, era kunder. För att lyckas med detta är förståelse för Köpresan ofta avgörande.
Missa inte!
Gratis(!) hjälp med att kartlägga och analysera Köpresan
Cedeo erbjuder mall samt en fri rådgivningstimme för dig som vill ha hjälp med att kartlägga och analysera din kunds köpresa.
På denna sida kan du ned mallen och boka in dig för din fria rådgivningstimme med en av våra Digitaliseringsledare inom vårt tjänsteområde Tillväxt.