vad är en buyer persona.PNG

Vad är en Buyer Persona?

En Buyer Persona är en fiktiv karaktär som bygger på generaliserad data om ens målgrupp som används för att förstå och utforma erbjudanden och olika typer av upplevelser anpassade för mottagaren.

Buyer Persona är alltså ett typ av verktyg eller modell för målgruppsanalys som ofta används vid planering av sälj- och marknadsföringsinsatser. Det som skiljer Persona-analysen från andra verktyg för målgruppsanalys är att den fokuserar på de faktiska personerna/rollerna inom ens målgrupp, till skillnad från till exempel ICP (Ideal Customer Profile) som beskriver företagen eller organisationerna som man riktar sig mot.

Hur används en Buyer Persona?

En Buyer Persona används ofta som mall vid planering och utformning av sälj- och marknadsförsinsatser. Det kan handla om att anpassa utformning av olika typer av material och innehåll, val av distributionssätt och kanaler eller utformning av den perfekta kundupplevelsen eller försäljnings-/leadsbearbetningsprocessen.


Missa inte!

Gratis(!) hjälp med Buyer Persona-analys

Kartlägga Buyer Persona-Mall-ladda ned.PNG

Cedeo erbjuder mall samt en fri rådgivningstimme för dig som vill ha hjälp med att göra din första Buyer Persona-analys.

På denna sida kan du ned mallen och boka in dig för din fria rådgivningstimme med en av våra Digitaliseringsledare inom vårt tjänsteområde Tillväxt.

Hämta mallen och boka tid

Andra har också läst:

vad är köpresan.PNG

Vad är Köpresan?

Köpresan (även kallad the buyers journey) är en slags modell som används för att kartlägga och analysera den process som en kund går igenom i och inför ett köp. Köpresan börjar redan då kunden upplever de första symptomen av ett problem – eller för första gången uppmärksammas om en möjlighet – som er tjänst/produkt möter, och slutar i samband med kundens köp.