Digitalisera internutbildningen
I dessa tider väljer många organisationer att använde video för att kompetenshöja och kommunicera med sina medarbetare. Det kan handla om utbildningar som spelas in för att kunna ses av flera i efterhand, rutinbeskrivningar och arbetsinstruktioner där de olika momenten tydligare kan demonstreras, eller policygenomgångar som görs i videoformat för att ge det hela en mer personlig touch.
Många föredrar också videoformatet framför att behöva läsa långa och tråkiga dokument och texter, och för de som producerar och underhåller materialet kan det dessutom kännas enklare att spela in en video istället för att behöva formulera sig i text.
Numera finns också goda förutsättningar för att snabbt och billigt kunna producera videor själv. Kameran på ens mobiltelefon duger ofta bra för inspelning, inte minst om man är noggrann med ljussättningen och använder en extern mikrofon. Det finns också mängder med verktyg för att spela in video från sin skärm och ännu fler verktyg för att klippa och redigera sitt material.
Skapa er egna utbildningsplattform
När det kommer till distributionen av sina videor finns också många bra alternativ. För den som bara vill ha ett enklare videobibliotek kan såklart YouTube vara ett utmärkt alternativ och för den som använder sig av Microsoft 365 (tidigare Office 365) finns också videotjänsten Stream integrerat , där du enkelt att styra behörigheter och distribuera videorna.
För den som vill ha ytterligare funktionalitet finns också lösningar där man utan större insatser kan bygga sin egna e-learningplattform. Dessa verktyg kallas ofta LMS (Learning Management System) och ger dig möjlighet att bygga upp dina egna kurser och utbildningsprogram. Här kan du lägga upp dina videor och annat material och även komplettera med olika typer av tester för att kunna bekräfta att dina elever tagit till sig av informationen, och dessutom automatiskt utfärda diplom och certifikat.
För dig som administratör och kursledare finns också möjlighet att se hur långt dina deltagare kommit och automatiskt skicka ut inbjudningar och påminnelser till de som inte slutfört de program som de fått tilldelade. I de flesta verktyg finns också möjlighet att lägga in sin egna logga, färger och på annat sätt företagsanpassa plattformen.
Allt sammantaget gör LMS till ett utmärkt stöd för dig som vill ta kontrollen över personalens fortsatta kompetenshöjning. Det är också ett väldigt bra verktyg för att säkerställa att era nyanställda får den introduktion som ni önskar, eller för att utbilda sina kunder, återförsäljare och partners.
Läs också:
5 sätt att automatisera sina processer
Allt för många av oss lägger en stor del av sin arbetsdag på tråkiga och repetitiva uppgifter. Uppgifter som inte sällan är ganska enkla i sin natur men som samtidigt kan innebära stora följder om något utförs fel.
Det kan till exempel handla om en serie enklare uppgifter ska utföras utlöst av en specifik händelse (ett epost som ska skickas, en status som ska uppdateras i ett system, en uppgift som ska utföras i ett annat, etc) eller så kan det handla om att föra över eller jämföra information mellan olika system och datakällor.
Andra har också läst:
Chattboten - roboten som automatiskt servar era kunder
Chattbotar används för att inleda konversationen med kunden och ställa grundläggande frågor för att kunna förse kunden men snabba svar på de vanligaste frågorna utan att belasta den egna personalen, eller för att ställa några kvalificerande frågor för att ha bättre koll på kundens ärende innan denne slussas vidare till en person som kan ta över chatten.
Med en chattbot kan man automatisera mycket av kundservice arbetet samt öka inflödet av nya potentiella kunder.