digitalisera-ert-utbildningserbjudande.jpg

Digitalisera ert utbildningserbjudande

Video kan vara ett utmärkt sätt att kommunicera med sina kunder, oavsett om man är ett konsult- eller utbildningsföretag som vill hitta ett mer skalbart sätt att leverera sina tjänster eller ett tillverkande företag som vill utbilda sina kunder och återförsäljare i hur sina produkter ska användas eller säljas. Video är numera också ett nästan oumbärligt format för er som vill jobba med Content marketing eller Inbound marketing

Många kunder föredrar nämligen videoformatet framför att behöva läsa långa och tråkiga dokument och texter eller delta på på utbildningar. För de som producerar och underhåller materialet kan det dessutom kännas enklare att spela in en video istället för att behöva formulera sig i text.

Numera finns också goda förutsättningar för att snabbt och billigt kunna producera videor själv. Kameran på ens mobiltelefon duger ofta bra för inspelning, inte minst om man är noggrann med ljussättningen och använder en extern mikrofon. Det finns också mängder med verktyg för att spela in video från sin skärm och ännu fler verktyg för att klippa och redigera sitt material. För de som vill ha mer professionellt material finns såklart också företag som erbjuder snygga men kostnadseffektiva videoproduktioner.

Skapa er egna utbildningsplattform

När det kommer till distributionen av sina videor finns också många bra alternativ. För den som bara vill ha ett enklare videobibliotek kan YouTube eller Vimeo vara ett utmärkt alternativ. Videor som ligger på dessa tjänster är också ofta enkla att lägga upp på sin hemsida eller kunskapsbank.

För den som vill ha ytterligare funktionalitet finns också lösningar där man utan större insatser kan bygga sin egna e-learningplattform. Dessa verktyg kallas ofta LMS (Learning Management System) och ger dig möjlighet att bygga upp dina egna kurser och utbildningsprogram. Här kan du lägga upp dina videor och annat material och även komplettera med olika typer av tester för att kunna bekräfta att dina elever tagit till sig av informationen, och dessutom automatiskt utfärda diplom och certifikat.

För dig som administratör och kursledare finns också möjlighet att se hur långt dina deltagare kommit och automatiskt skicka ut inbjudningar och påminnelser till de som inte slutfört de program som de fått tilldelade. I de flesta verktyg finns också möjlighet att lägga in sin egna logga, färger och på annat sätt företagsanpassa plattformen. I många lösningar finns också möjlighet att ta betalt för sina utbildningar.

Allt sammantaget gör LMS till ett utmärkt stöd för er som vill digitalisera ert utbildningserbjudande. Det är också ett väldigt bra verktyg för att på olika sätt kompetenshöja sin personal och säkerställa att era nyanställda får den introduktion som ni önskar.


Läs också:

20171227-teknikftg006588-35F.jpg

5 sätt att automatisera sina processer

Allt för många av oss lägger en stor del av sin arbetsdag på tråkiga och repetitiva uppgifter. Uppgifter som inte sällan är ganska enkla i sin natur men som samtidigt kan innebära stora följder om något utförs fel.

Det kan till exempel handla om en serie enklare uppgifter ska utföras utlöst av en specifik händelse (ett epost som ska skickas, en status som ska uppdateras i ett system, en uppgift som ska utföras i ett annat, etc) eller så kan det handla om att föra över eller jämföra information mellan olika system och datakällor.


Andra har också läst:

vad-är-en-chat bot.PNG

Chattboten - roboten som automatiskt servar era kunder

Chattbotar används för att inleda konversationen med kunden och ställa grundläggande frågor för att kunna förse kunden men snabba svar på de vanligaste frågorna utan att belasta den egna personalen, eller för att ställa några kvalificerande frågor för att ha bättre koll på kundens ärende innan denne slussas vidare till en person som kan ta över chatten.

Med en chattbot kan man automatisera mycket av kundservice arbetet samt öka inflödet av nya potentiella kunder.