Vad är LMS?
LMS står för Learning Management System och är verktyg som du kan använda för att bygga upp din egna E-learning eller utbildningsplattform.
Det finns olika typer av LMS-verktyg, både mer avancerade lösningar som är anpassade för utbildningsverksamheter med funktioner för att förhindra fusk och på andra sätt säkerställa att utbildningen lever upp till olika typer av krav, samt enklare lösningar med mer fokus på användarvänlighet som lämpar sig för till exempel internutbildning eller för att utbilda kunder och partners.
I ett LMS kan du bygga upp dina egna kurser och utbildningsprogram. Här kan du lägga upp dina videor och annat material och även komplettera med olika typer av tester för att kunna bekräfta att dina elever tagit till sig av informationen, och dessutom automatiskt utfärda diplom och certifikat.
För dig som administratör och kursledare finns också möjlighet att se hur långt dina deltagare kommit och automatiskt skicka ut inbjudningar och påminnelser till de som inte slutfört de program som de fått tilldelade. I de flesta verktyg finns också möjlighet att lägga in sin egna logga, färger och på annat sätt företagsanpassa plattformen. I många lösningar finns också möjlighet att ta betalt för sina utbildningar.
Allt sammantaget gör LMS till ett utmärkt stöd för dig som vill ta kontrollen över personalens fortsatta kompetenshöjning. Det är också ett väldigt bra verktyg för att säkerställa att era nyanställda får den introduktion som ni önskar, eller för att utbilda sina kunder, återförsäljare och partners.
Läs också:
5 sätt att automatisera sina processer
Allt för många av oss lägger en stor del av sin arbetsdag på tråkiga och repetitiva uppgifter. Uppgifter som inte sällan är ganska enkla i sin natur men som samtidigt kan innebära stora följder om något utförs fel.
Det kan till exempel handla om en serie enklare uppgifter ska utföras utlöst av en specifik händelse (ett epost som ska skickas, en status som ska uppdateras i ett system, en uppgift som ska utföras i ett annat, etc) eller så kan det handla om att föra över eller jämföra information mellan olika system och datakällor.
Andra har också läst:
Chattboten - roboten som automatiskt servar era kunder
Chattbotar används för att inleda konversationen med kunden och ställa grundläggande frågor för att kunna förse kunden men snabba svar på de vanligaste frågorna utan att belasta den egna personalen, eller för att ställa några kvalificerande frågor för att ha bättre koll på kundens ärende innan denne slussas vidare till en person som kan ta över chatten.
Med en chattbot kan man automatisera mycket av kundservice arbetet samt öka inflödet av nya potentiella kunder.