Hitta affärer bland era hemsidesbesökare

Har du någon gång funderat över hur många av era hemsidesbesökare som faktiskt är intresserade av era tjänster eller produkter, men som av någon anledning aldrig hör av sig till er, och kanske till och med väljer att köpa av någon annan? Har du önskat att du kunde se vem som besökt hemsidan för att själv kunna ta kontakt? Då är detta en artikel för dig.

Det finns mängder av verktyg för att på olika sätt analysera hemsidestrafik, ett vanligt verktyg är Google Analytics som kan bidra till att förstå vilka sidor och vilket typ av innehåll som fungerar bästa samt på olika sätt analysera besökarnas beteende. Men för gemene man är dessa rapporter ofta svåra att förstå sig på. Dessutom är det svårt, ofta till och med omöjligt, att se vem det är som besökt sidan. Men det finns lösningar.

 

Hemsidesanalys för säljare — inte bara webbutvecklare

I många CRM-system finns numera möjligheten lägga in en spårningskod på er hemsida för att att se hur dina kontakter interagerar med de olika sidorna på er webbplats och använda den informationen för att förstå vad kontakten kan vara intresserad av samt när det kan vara läge att ta kontakt. Detta kräver dock just ett modernt CRM-system samt att kontakten identifierat sig på hemsidan genom att till exempel fylla i ett formulär eller via en chatt.

Ett exempel på hur en notis om ett besök från en känd hemsidesbesökare kan se ut i Hubspot

 

Identifiera besökare — oavsett CRM

I de fall då samtliga av ovan nämnda förutsättningar inte finns på plats finns det dock även andra lösningar, som dessutom ger ytterligare möjligheter vilket gör det till ett utmärkt komplement till ert CRM. Ett exempel på ett sådant verktyg är Leadinfo.

Precis som hur en butikssäljare kan se vilken avdelning och hylla en besökare visare intresse för kan du med verktyg likt Leadinfo se vilka sidor dina hemsidesbesökare visar intresse för, hur länge de stannar på varje sida samt till och med exakt hur de rör sig hemsidan.

Ett exempel på ett loggat besök (längst ned i bild) tillsammans med grundläggande information om företaget

Dessa verktyg visar dock endast vilket företag som besökt hemsidan, inte vilken person. Samtidigt kan dessa verktyg ofta hjälpa till med att identifiera möjliga kontaktpersoner hos hemsidesbesökaren, och för den säljare som nyligen haft en dialog med en person på ett specifikt företag som sedan dyker upp som hemsidesbesökare är ju dessutom gissningen om vem personen är inte så svår.

 

Snabbt, billigt och enkelt

Denna typ av verktyg är inte heller så dyra, ofta betalar man baserat på hur många hemsidesbesökare man har samt i vilka funktioner man önskar. De är dessutom väldigt enkla att använda och nästan ännu enklare att komma igång med, vilket gör att man snabbt kan utvärdera nyttan med verktyget och förhoppningsvis även nå snabb effekt i form av bättre säljunderlag.

Verktygen erbjuder också en hel del smarta funktioner för att på olika sätt analysera besökarna och tex automatiskt notifiera en säljare om dess kund besökt hemsidan eller om ett företag i en specifik kategori besökt eller återkommit till sidan. Verktygen går också ofta väldigt bra att integrera med olika CRM-system, vilket innebär att besöksdata kan loggas på en central plats och enkelt analyseras i efterhand tillsammans med annan information från CRM:et

 

Leadfeeder vs Albacross vs Leadinfo

Det finns flera olika verktyg som kan göra ovan, några av de vanligaste är Leadfeeder, Albacross och Leadinfo. Samtliga av dessa verktyg är väldigt användarvänliga och bra på att avtäcka hemsidesbesökare, men när vi på Cedeo gjorde en jämförelse mellan dessa verktyg och ytterligare ett par var det just Leadinfo som stod ut som den bästa när det kommer till att identifiera besökare.

Dessutom innehåller det en funktion som få (ingen?) av konkurrenterna erbjuder, nämligen möjligheten att se en inspelning av besöket. Denna funktion är utmärkt, inte bara för att förstå vad din besökare visade intresse för, utan också för att analysera hemsidans duglighet och förstå hur den kan förbättras för att hjälpa besökaren att hitta rätt. Utöver detta har Leadinfo har dessutom integration till i princip samtliga CRM-system, vilket gjorde den till vinnaren i vår jämförelse.

Ett exempel på ett inspelat hemsidesbesök med Leadinfo

 

Vill ni ha hjälp igång? Ring Robert!

(om inte han ringer dig först…)

Robert Flank
robert.flank@cedeo.se
073-125 53 28
Boka möte via denna länk

 

Andra har också läst:

Inga fler kalla samtal

Visst är det trist med försäljning ibland? Till och med jobbigt. Att ringa kalla samtal är ett exempel på en sådan sak som kan vara riktigt, riktigt jobbigt. Men det är slut på det nu.

 

Spara tid och kvalitetssäkra kommunikationen

Om man jobbar inom försäljning eller kundvård tenderar man att upprepa sig själv en hel del under en arbetsvecka. Då kan det vara skönt att använda sig av olika typer av förskrivna texter.