Friktionsfri mötesbokning – med bokningslänkar och kalendersidor

Att hitta tider för möten kan ibland vara väldigt utmanande. Tillgänglighet ska stämmas av och matchas, tidsförslag ska skickas och kalenderinbjudan ska skickas komplett med länk för anslutning till aktuellt videokonferensverktyg. Men det behöver egentligen inte vara så svårt, med bokningslänkar och kalendersidor löser du allt ovan i en handvändning.

Tänk om du istället för att behöva kontrollera din kalender och skicka över förslag på tider, som sedan ska hållas allokerade till dess att du får svar, kunde göra det möjligt för den du ska träffa att själv välja en tid i din kalender och boka in sig utan att du behöver lyfta ett finger. Precis så kan det faktiskt gå till!

Möteslänkar, bokningslänkar, kalendersidor – kärt barn har många namn

Som omnämns i rubriken kan denna funktion ha många olika namn. Vad det i grund och botten går ut på är att du kopplar din kalender (tex den du har i Outlook eller Gmail) till en tjänst som sedan skapar en bokningssida med en URL som kan nås via vilken webbläsare som helst och där den som bokar in sig får ange sina kontaktuppgifter innan mötet skapas i din kalender och din gäst bjuds in.

I verktyget kan du ofta lägga till olika typer av villkor, så som vilka pass i din kalender som ska vara bokningsbara (tex vardagar 8:00-12:00 samt 13:00-17:00), hur lång tid du vill ha mellan dina möten i kalendern samt mer därtill.

Ett exempel på hur det kan se ut när man bokar in sig i din kalender

Fördelarna med att använda ditt CRM

En populär tjänst som möjliggör detta är Calendly, men de inte alla vet är att detta också är en funktion som finns inbyggd i många CRM-system. Ett exempel på ett sådant är HubSpot, som dessutom inkluderar möteslänkar redan i sin gratislicens (även om man i gratislicensen får stå ut med att en HubSpot-logga finns med på bokningssidan).

Fördelarna med att använda sitt CRM till detta är, utöver att du slipper använda ett till verktyg, att all information som fylls i när mötet bokas in skickas rakt in i ditt CRM vilket gör att du får hjälp med registervård. Dessutom ges du möjlighet att spåra framtida hemsidesbesök från den som bokat in sig. Förutsatt att du har sin hemsida sammankopplat med ditt CRM och att besökaren tillåter cookies, såklart.


Mängder av möjligheter att förenkla all typ av mötesinbokning

För dig som använder Hubspot kan du förutom ovan nämnda saker också koppla samman med Teams eller Zoom så att dina möten automatiskt blir videmöten. Du kan också skapa upp flera olika typer av möteslänkar, med olika inställningar kring tillgänglighet, plats med mera, som du kan använda i olika typer av sammanhang.

Ett exempel på en mejlsignatur med en kalenderbokningslänk:

Låt Minna berätta om Hubspots Mötesbokningsverktyg

Du kan även skapa möteslänkar där flera olika medarbetares kalendrar slås samman och den som bokar in sig ges möjlighet att boka en tid med den person hos er vars tillgänglighet passar bäst.

Möteslänkarna kan såklart delar i mängder av olika sammanhang samt läggas in i din mejlsignatur eller på annan plats. Dessutom kan du välja att bädda in en bokningssida på en webbsida, som till exempel er en kundportal, ett intranät eller er hemsida (som nedan).

Se ett exempel nedan. Och passa på att boka in en möte för att få samma lösning på plats du med!

Andra har också läst:

Inga fler kalla samtal

Visst är det trist med försäljning ibland? Till och med jobbigt. Att ringa kalla samtal är ett exempel på en sådan sak som kan vara riktigt, riktigt jobbigt. Men det är slut på det nu.

Strukturera upp försäljningen — med säljmallar och smart pipeline

Försäljning handlar mycket om struktur, om att göra rätt sak i rätt tid. Så hur kan ert CRM hjälpa er med detta? Det är vad denna artikel handlar om.