De bästa verktygen för prospektering

Prospektering kan vara en tidskrävande och frustrerande uppgift. Att hoppa runt mellan olika bolagsregister i jakt intressanta företag samt dess hemsidor för att hitta relevant kontaktinformation kostar mängder med tid. För den som har en lite smalare ICP och letar efter efter andra kännetecken än finansiella nyckeltal samt SNI-kod kan det dessutom vara svårt att ens veta vart man ska börja.

Vissa CRM-system inkluderar visserligen företagsregister i sin tjänst, men för dig som inte har den funktionen i ditt CRM eller också vill ha tillgång till kontaktinformation behöver också komplettera med något slags prospekteringsverktyg.

Här finns det också en rad smarta verktyg som du kan dra nytta av, oavsett om du bara vill ha in lite grundläggande företagsdata eller önskar att hitta företag och kontaktuppgifter baserat på en rad andra kriterier och händelser. I denna artikel har vi valt att samla några av våra favoriter, som dessutom tillför lite olika funktioner och kan därmed stödja olika typer av arbetssätt.

Här följer tre av våra favoritverktyg för prospektering:

 
  1. Hitta intressanta företag och kontaktpersoner – samt avtäck kontaktinformation i Linkedin.

Det första verktyget innehåller två intressanta funktioner – eller kanske till och med tre, men när det kommer till att hitta potentiella kunder är det de två första som är mest intressanta.

Hitta företag och kontaktuppgifter

Verktyget är nämligen både en traditionell företagsdatabas där du kan hitta bolag i hela världen baserat på bransch, omsättning, med mera. Här kan du också filtrera fram företag på andra kriterier, så som till exempel verktyg de använder eller olika typer av tjänster och produkter de visat intresse för. Verktyget inkluderar också en stor databas med kontaktuppgifter i form av epostadresser och telefonnummer.

Hitta kontaktuppgifter till personer på Linkedin

Den andra funktionen är kanske lite extra intressant för dig som använder Linkedin i ditt prospekteringsarbete. Detta är nämligen en funktion som genom en plugin till din webbläsare identifierar profiler du besöker på Linkedin och gör det möjligt att hitta deras kontaktuppgifter. Här kan du också synka över dem till ditt CRM, eller till och med rulla in dem i en sekvens, vilket leder oss till den tredje funktionen.

Exempel på hur verktyget avtäckt en epostadress på en profil i Linkedin

Automatisera bearbetningen med sekvenser

Verktyget i fråga innehåller nämligen även säljsekvenser, som gör det möjligt för dig att automatiskt bearbeta kontakten enligt ett förutbestämt flöde, med både epost och aktivitet på Linkedin.

Sugen på att testa? Läs mer och starta en kostnadsfri trial via knappen nedan

TILL VERKTYGET!
 

2. Svenska företagsuppgifter berikat med ytterligare prospekteringsdata

Svagheten med internationella verktyg likt det första på vår lista är att det ej går att filtrera på svensk SNI och endast mer generella branschindelningar. Dessutom går det ej att få över exakta nyckeltal och bolagsuppgifter - då är istället detta verktyg mer intressant.

Få en komplett överblick av företaget

Med listans andra verktyg få du svenska företagsuppgifter och kan dessutom identifiera företag på andra intressanta kännetecken. Det kan till exempel handla om ord de använder på sin hemsida, nyheter om företaget, information kring rekrytering eller verktyg och system de använder.

Verktyget ger dig en komplett översikt med mängder av information som du kan använda för att anpassa den perfekta pitchen – dessutom kan du även hitta kontaktinformation till beslutsfattare

En översikt av ett företag. Observera de olika flikarna där du kan hitta olika typer av information

TILL VERKTYGET!
 

3. Det kostnadseffektiva alternativet – traditionell prospektering

Det sista verktyget i vår sammanställning är, precis som rubriken redan avslöjat, ofta det mest kostnadseffektiva alternativet – nämligen att köpa ett kontaktregister.

Detta är kanske också det mesta traditionella sättet att prospektera, men ska verkligen inte underskattas. Tvärt om så upplever vi på Cedeo ofta att fokuserar lite väl mycket på att ha tillgång till uppdaterade företagsuppgifter när bolagsdata ju ändå är något som endast uppdateras årsvis, så om man inte har nytta av att ha tillgång till annan information än bara bolagsdata och kontaktuppgifter är det oftast klokast att köpa informationen.

Betala en gång istället för varje månad

För dig som jobbar mot en specifik målgrupp (tex medelstora IT-bolag i Stockholmsområdet, som i exemplet nedan) och som vill få en lista på potentiella kunder tillsammans med vissa nyckeltal för dessa samt kontaktuppgifter gör därför ofta rätt i att helt enkelt köpa informationen.

Ovan blir ofta extra tydligt när man jämför CRM-system med varandra där de som inkluderar företagsdatabas ofta kostar flera hundralappar mer per användare och månad, när man istället kan köpa informationen en gång och läsa in i sitt CRM.

Filtrera fram intressanta företag och köp kontaktuppgifter till ett bra pris

Filtrera fram intressanta företag och köp kontaktuppgifter – snabbt och enkelt

Vår favorit när det kommer till företagsregister gör det enkelt att snabbt filtrerar fram intressanta företag och kontaktuppgifter och visar dessutom hela tiden priset för ens urval. Självklart är det också möjligt att filtrera bort bolag som man redan köpt uppgifter till, dessutom går det faktiskt att prenumerera på uppgifter för att få uppdaterad information när något förändras.

Testa att göra ett urval nu direkt – klicka på knappen för att komma till filtreringsverktyget.

TILL VERKTYGET!
 

Fler tips för prospektering? Prata med Robert

Robert Flank
robert.flank@cedeo.se
073-125 53 28
Boka möte via denna länk

 

Andra har också läst:

Prospektering som tjänst

Sluta spendera timmar med att leta efter potentiella kunder. Vi hjälper er att identifiera intressanta företag enligt era kriterier samt läsa in dessa i ert CRM.

 

Vi hjälper er att skapa “Smooth selling”

På Cedeo pratar vi gärna om “Smooth selling”. För oss handlar Smooth selling om att underlätta säljarens vardag, att minimera mängden administration, hjälpa till att prioritera insatser och alltid ha tillgång till nödvändiga verktyg.