Automatisera försäljningen med säljsekvenser
Säljsekvenser (Sales sequences) är ett typ av automationsflöde som används för att underlätta försäljning och kundvård genom att till exempel skicka ut epostmeddelanden eller skapa upp uppgifter och påminnelser.
En säljsekvens fungerar som så att du som användare sätter upp ett antal steg med olika händelser som ska utföras med en viss fördröjning, baserat på ett eller flera kriterier. Till exempel:
Dag 1 - Skicka epostmeddelande enligt en fördefinierad mall,
Dag 5 - skicka nytt epostmeddelande om mottagaren ej svarat,
Dag 10 - skapa upp en påminnelse om att ringa om personen ej svarat på meddelandet.
Automatiserad mötesbokning
Ett vanligt användningsområde för säljsekvenser är mötesbokning eller annan typ av “kall” bearbetning av potentiella kunder, något som gjorts populärt av verktyg som Qualifier ai och Leadpilot. Verktyg likt dessa hjälper dig att skicka ut personliga meddelanden enligt fördefinierade mallar till stora volymer mottagare. Mejlen skickas med din adress som avsändare och eventuella svar hamnar i din inbox samtidigt som mottagaren tas bort från sekvensen så att ytterligare meddelanden ej skickas ut.
Säljsekvenser finns dock också som en funktion i flera moderna CRM-system som till exempel HubSpot och Freshsales, vilket gör att du dessutom kan använda funktionen för betydligt mer än att bara skicka ut meddelanden till okända mottagare.
Qualifier.AI vs Leadpilot VS ditt CRM
Verktyg som Qualifier ai och Leadpilot hjälper dig ofta också med att hitta mottagare för dina utskick genom att skapa mottagarlistor baserat på olika kriterier som du väljer ut. Du som vill skapa motsvarande funktion inom ditt CRM behöver med andra ord skapa egna mottagarlistor, till exempel genom att köpa information från en företagsdatabas.
Du som väljer att skapa en säljsekvens i ditt CRM har dock den fördelen att du får in alla information om vem som öppnat, besvarat eller klickat på en länk i ditt meddelande direkt in i systemet och kan använda detta för att på olika sätt segmentera listan. Du kan också skapa upp påminnelser om att till exempel ringa en mottagare som tycks visat intresse för det du skickat fast ej besvarat ditt meddelande, något som verktyg likt ovan sällan kan göra.
Använd säljsekvenser till annat än bara tjat
För den som är skicklig kan säljsekvenser vara ett utmärkt verktyg för den kalla bearbetningen som kan generera ett stabilt inflöde av nya potentiella kunder, samtidigt är automatiserade epostmeddelanden som skickas till stora listor av mottagare ofta lätta att genomskåda för mottagaren, vilket sällan lockar till svar utan snarare skapar motsatt effekt. Kalla epost eller precis som kalla samtal en konstform i sig, men för den som lyckas bemästra konsten finns mycket att vinna.
Det finns dock även mängder av andra scenarion där säljsekvenser kan vara till stor hjälp, där man istället för att bara skicka ut automatiserade epostmeddelanden också använder funktionen för att skapa upp påminnelser för att strukturera upp sin försäljning.
Ett exempel kan vara att använda en säljsekvens för att skicka ut en offert och sedan automatiskt skapa upp en påminnelser om att följa upp den efter x dagar, eller som i exemplet här invid där man använder en säljsekvens för att boka upp ett möte med en kund man ej varit i kontakt med på länge. Här används också annan data från CRM-systemet, som kundklassning för att skilja på A- och B-kunder som säljaren får en påminnelse om att ringa för att boka möte om mottagaren ej svarat, medan C- och D-kunder får ett till epostmeddelande.
Struktur och kontroll – automatiserat
Säljsekvenser fungerar på olika sätt i olika CRM-system och ger därmed olika möjligheter, men i samtliga fall kan den som är lite kreativ använda funktionen för att strukturera upp olika delar inom sälj och kundvård, skapa kontroll samt frigöra tid.
Vill du komma igång med säljsekvenser?
Ta kontakt med Robert!
Robert Flank
robert.flank@cedeo.se
073-125 53 28
Boka möte via denna länk
Andra har också läst:
Smartare försäljning med hjälp av smartare dokumenthantering
Läs om hur ni kan använda era säljdokument för att förstå mer om era kunders behov och identifiera köpsignaler.
Att digitalisera – inte bara ‘digitisera’ – försäljningen
Läs om varför ni behöver hitta nya sätt att nå ut till era kunder – och hur ni hittar metoder som passar er