Vad är en ICP (Ideal Customer Profile)?
ICP (Ideal Customer Profile) är en beskrivning av en idealkund för er tjänst eller produkt, det vill säga en kund som lever upp till era krav och önskemål både avseende behov av det ni erbjuder samt förutsättningar som till exempel köpförmåga.
En ICP (Ideal Customer Profile) är alltså inte beskrivning av hela er målgrupp eller alla som kan tänkas köpa era tjänster/produkter utan endast de som ni i första hand riktar er mot och helst gör affär med.
En ICP beskriver alltså företaget ni gör affär med (till skillnad från till exempel Buyer Persona som beskriver de faktiska personerna/rollerna ni kommunicerar med) och beskriver kännetecken för denna idealkund så som till exempel storlek, bransch eller annat som särskiljer er idealkund från andra.
Hur används ICP?
ICP (Ideal Customer Profile) används som ett verktyg eller modell för målgruppsanalys vid sälj- eller marknadsföringsinsatser i syfte att skilja intressanta företag/potentiella kunder från sådana som inte är värda att lägga samma resurser på eller som man kanske helt ska avstå från att bearbeta.
Andra har också läst:
Vad är Köpresan?
Köpresan (även kallad the buyers journey) är en slags modell som används för att kartlägga och analysera den process som en kund går igenom i och inför ett köp. Köpresan börjar redan då kunden upplever de första symptomen av ett problem – eller för första gången uppmärksammas om en möjlighet – som er tjänst/produkt möter, och slutar i samband med kundens köp.