Vad är NKI

Vad är NKI?

Vill du veta hur nöjda dina kunder egentligen är och hur du kan förbättra deras upplevelse? Nöjd Kund Index (NKI) är ett kraftfullt verktyg för att mäta och analysera kundnöjdhet, som ger ditt företag ovärderlig insikt i vad som fungerar – och vad som behöver utvecklas. Genom att förstå NKI och hur det skiljer sig från andra metoder som NPS, kan du ta välgrundade beslut som stärker kundrelationerna, ökar lojaliteten och driver lönsamhet.  

Så vad är NKI?

Nöjd Kund Index (NKI) är ett nyckeltal som används för att mäta hur nöjda kunder är med ett företag, en produkt eller en tjänst. Genom att regelbundet mäta NKI kan ditt företag få en klar bild av kundernas upplevelse och identifiera områden som behöver förbättras hos dina tjänster. 

Hur fungerar NKI i vardagen och vad är den stora skillnaden mellan NKI och NPS? 

NKI baseras ofta på en serie frågor där kunderna betygsätter sin upplevelse på en skala från 1 till 10. Frågorna kan täcka flera aspekter, som produktkvalitet, kundservice och prisvärdhet. Resultaten sammanställs sedan till ett indexvärde mellan 0 och 100, där ett högre värde indikerar högre kundnöjdhet. Den stora skillnaden mellan Net Promoter Score (NPS) och NKI är därav frågebredden där NPS endast fokuserar på frågan ” Hur sannolikt ’är det att du skulle rekommendera vårt företag till en vän eller kollega” medan NKI försöker få svar på ett större antal frågor som rör ditt företag. 

Vad är Hubspot NKI

Varför är NKI viktigt? 

Ett högt NKI-värde visar att kunderna är nöjda, vilket kan leda till ökad lojalitet, bättre rykte och högre lönsamhet. Genom att analysera NKI-resultat kan företag identifiera specifika styrkor och svagheter, och därmed göra riktade förbättringar som ökar kundnöjdheten och stärker kundrelationerna. 

Sammanfattningsvis

Nöjd Kund Index (NKI) är ett avgörande verktyg för att mäta hur nöjda dina kunder är med din produkt, tjänst eller företag som helhet. Genom att samla in data från kunder via en rad frågor får du en tydlig bild av deras upplevelser, vilket hjälper dig att identifiera förbättringsområden. Till skillnad från NPS, som fokuserar på en enda fråga, ger NKI djupare insikter genom en bredare uppsättning frågor. Ett högt NKI-värde visar att du har nöjda och lojala kunder, vilket i sin tur stärker ditt varumärke och driver tillväxt. 

Så varför vänta? Börja använda Nöjd Kund Index (NKI) idag och få insikter som kan förbättra kundupplevelsen, stärka relationerna och driva ditt företag framåt.

Johan NKI Hubspot

Intresserad av Hubspots enkätverktyg?

Prata med Johan!

Johan Golster
johan.golster@cedeo.se
0735 97 08 58

Eller boka ett möte med oss via kalendern nedan


Läs också:

Lead Scoring är en funktion som finns i många CRM och marknadsföringsverktyg som gör det möjligt att poängsätta kontakter eller företag utefter kriterier som ni själva sätter upp. Lead Scoring är en väldigt användbart funktion för den som vill jobba mer datadrivet i sitt försäljningsarbete genom att använda olika typer av information för att identifiera potentiella kunder samt lyckas i sin tajming.


Andra har också läst:

vad är köpresan.PNG

Köpresan (även kallad the buyers journey) är en slags modell som används för att kartlägga och analysera den process som en kund går igenom i och inför ett köp. Köpresan börjar redan då kunden upplever de första symptomen av ett problem – eller för första gången uppmärksammas om en möjlighet – som er tjänst/produkt möter, och slutar i samband med kundens köp.