Vad är NPS?
Vill du förstå hur lojala dina kunder verkligen är och hur de upplever ditt företag? Net Promoter Score (NPS) är ett kraftfullt och enkelt verktyg som hjälper dig mäta kundnöjdhet och identifiera vilka kunder som skulle rekommendera ditt företag – och vilka som kanske sprider negativ feedback. Med bara en fråga kan du få insikter som kan förändra din kundstrategi.
Så vad är NPS?
Net Promoter Score (NPS) är ett enkelt men värdefullt verktyg som används för att mäta kundlojalitet och förstå hur nöjda kunder är med ett företag och dess tjänster. NPS bygger på en fråga: "Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera vårt företag till en vän eller kollega?"
Hur fungerar NPS i vardagen?
Kunderna svarar på en skala från 0 till 10, där 0 betyder "inte alls sannolikt" och 10 betyder "extremt sannolikt." Baserat på deras svar delas kunderna in i tre kategorier:
Positiva kunder (9–10): Mycket nöjda och lojala kunder som gärna rekommenderar ditt företag. Väldigt stark ”Word of Mouth” spridande
Neutrala kunder (7–8): Nöjda kunder, men inte tillräckligt entusiastiska för att rekommendera.
Kritiker/Missnöjda kunder (1-6): Missnöjda kunder som kan sprida negativ feedback.
Hur man mäter kundlojalitet kan självklart variera beroende på bransch och även kultur kan leda till en annorlunda bedömning i helhet. I Japan till exempel är man mycket mer krtisk när det kommer till kundbedömning medan flygbranschen är ett bra exempel på en bransch där folk är extra kritiska åt om kundupplevelsen inte är helt optimal.
Hur fungerar NPS i vardagen?
NPS ger en snabb insikt i hur dina kunder upplever ditt företag och visar hur lojala de är. En hög NPS indikerar att många av dina kunder är villiga att rekommendera ditt företag, vilket är ett tecken på stark kundlojalitet och potentiell tillväxt.
Företag använder NPS för att identifiera styrkor och svagheter i kundupplevelsen och för att förbättra sina tjänster eller produkter. Eftersom NPS är enkelt att implementera och förstå, är det ett populärt verktyg för att hålla ett finger på pulsen av kundnöjdheten.
Sammanfattningsvis
NPS ger en snabb och tydlig bild av kundlojalitet genom att dela in kunderna i tre kategorier baserat på deras vilja att rekommendera ditt företag. Ett högt NPS tyder på stark kundlojalitet och potential för tillväxt, medan ett lågt värde visar att förbättringar behövs. Detta lättanvända verktyg hjälper företag att förstå sina kunder bättre och göra de justeringar som behövs för att stärka kundrelationerna och förbättra kundupplevelsen.
Så varför vänta? Börja använda NPS idag och få insikter som kan förbättra kundupplevelsen, stärka relationerna och driva ditt företag framåt.
Intresserad av Hubspots enkätverktyg?
Prata med Johan!
Johan Golster
johan.golster@cedeo.se
0735 97 08 58
Eller boka ett möte med oss via kalendern nedan
Läs också:
Lead Scoring är en funktion som finns i många CRM och marknadsföringsverktyg som gör det möjligt att poängsätta kontakter eller företag utefter kriterier som ni själva sätter upp. Lead Scoring är en väldigt användbart funktion för den som vill jobba mer datadrivet i sitt försäljningsarbete genom att använda olika typer av information för att identifiera potentiella kunder samt lyckas i sin tajming.
Andra har också läst:
Köpresan (även kallad the buyers journey) är en slags modell som används för att kartlägga och analysera den process som en kund går igenom i och inför ett köp. Köpresan börjar redan då kunden upplever de första symptomen av ett problem – eller för första gången uppmärksammas om en möjlighet – som er tjänst/produkt möter, och slutar i samband med kundens köp.