Produktjämförelse:
Lime CRM vs Freshsales Suite
Denna jämförelse mellan Lime CRM och Freshsales Suite är hämtad från den genomgång av Sveriges bästa CRM-system för små och medelstora företag som Cedeo sammanställt.
För att läsa mer om bedömningskriterierna samt ta del av hela sammanställningen och se betyg för samtliga system, besök denna sida.
Lime CRM
Traditionellt säljstöd
Lime CRM innehåller allt det man kan förvänta sig av ett traditionellt CRM. Verktyget ger goda möjligheter att hantera kontakter, företag och affärsmöjligheter på ett smidigt sätt och erbjuder dessutom möjlighet att skapa offerter och ordrar genom verktyget. Allt sammantaget ger fullpoängaren!
Produktivitet & automation
Lime CRM har såklart en hel del funktionalitet som hjälper användaren att bli mer produktiv, så som hantering av uppgifter och påminnelser. Men när det kommer till automation och olika smarta lösningar som kan spara tid i olika delar av säljarbetet finns en hel del ytterligare att önska.
Marknadsföring & Leadsbearbetning
Lime CRM har visserligen stöd för marketing automation genom en separat modul som integrerar med CRM:et, men det saknar samtidigt mycket av det som de ledande lösningarna erbjuder för högeffektiv och personifierad leadsbearbetning.
Dataanalys & AI
Med Limes BI-modul ges man goda möjligheter att vända och vrida på olika typer av säljdata samt ta fram snygga rapporter och dashboards till användarna. Men även här saknas mycket av det som de ledande lösningarna erbjuder för att skapa insikter hos användarna och möjliggöra ett mer datadrivet säljarbete.
Användarvänlighet
Gränssnittet är snyggt, navigeringen intuitiv, allt är på svenska (såklart), men upplevelsen påverkas av att det i vissa fall väldigt tydligt när man hoppar mellan de olika modulerna. Dessutom är självbetjäningsmöjligheterna när det kommer till support och utbildning väldigt begränsade jämfört med vissa konkurrenter
Integrationsmöjligheter
Listan över verktyg som går att integrera med Lime CRM innehåller det flesta av de olika typer av lösningar som man kan tänkas behöva koppla samman med sitt CRM. Samtidigt är det ytterst få av dessa som en kund kan aktivera själv, istället behöver Lime eller någon av dess partners blandas in vilket medför kostnader.
Prisvärdhet
Lime är ett bra CRM-system, men när man ser till vad man kan få för funktionalitet i förhållande till pris på annat håll är det svårt att hålla det som särskilt prisvärt. Dessutom har man begränsade möjligheter att göra egna anpassningar och varje ny lösning sätts upp av Lime själva vilket gör att instegskostnaden alltid är hög.
Totalbetyg
2,9
Freshsales Suite
Traditionellt säljstöd
Freshsales gör ingen besviken när det kommer till sådan funktionalitet som man traditionellt sett förväntar sig av ett CRM. Kontakter och företag hanteras smidigt, affärsmöjligheter, produkter och priser likaså. Dessutom finns en CPQ-modul som erbjuder smidig hantering av offerter. Full pott!
Produktivitet & automation
Freshsales innehåller mängder av olika smarta funktioner som kan underlätta vardagen för användaren. Automatisk registervård, synkning av kalender och epost är några exempel på de funktioner som erbjuds. Dessutom finns möjlighet att bygga egna säljsekvenser, ett inbyggt telefonsystem, med mera.
Marknadsföring & Leadsbearbetning
Freshsales Suite erbjuder det mesta man kan behöva för att möjliggöra avancerad digital marknadsföring, även om det inte riktigt lyckas komma upp i tex Hubspots nivå. Dock innehåller verktyget flera funktioner som bara finns hos de allra bästa lösningarna, som tex möjlighet att skapa chatt med svarsbotar.
Dataanalys & AI
Detta är ett område som Freshsales själva trycker mycket på. Verktyget erbjuder mänger av sätt att samla in olika typer av data och har också en inbyggd AI-bot kallad Freddy, som ska hjälpa användaren att prioritera sina insatser samt identifiera affärsmöjligheter. Trots smarta lösningar än man ändå snäppet bakom de allra bästa
Användarvänlighet
Verktyget är lättöveröverskådligt med ett stilrent gränssnitt. Svenska går att välja som språk och det finns också en stort utbud av olika typer av användarguider och även utbildningar (även om dessa resurser är på engelska). Men i vissa moment känns inte arbetsflödena helt optimala vilket hindrar maxpoängaren.
Integrationsmöjligheter
Freshsales erbjuder ett brett utbud av standardintegrationer som är gratis och användaren själv kan aktivera, men utbudet är ändå inte lika som hos de större verktygen och dessutom saknas färdiga integrationer till olika svenska verktyg, vilket gör att poängen inte kan bli högre än detta.
Prisvärdhet
Freshsales Suite har vissa brister, men sett till vad man får för pengarna är det ändå helt outstanding i denna genomgång. Priserna börjar betydligt lägre än de flesta av de andra verktygen i denna sammanställning och redan på de billigaste licenserna får man mängder av funktionalitet. Bäst i test!
Totalbetyg
4,3
Mer om utvärderingen
De bedömningar som gjorts och de betyg som delats ut beskriver Cedeo ABs subjektiva åsikter om respektive lösning. Utvärdering bygger på underlag som inhämtats genom egen testning av verktygen och/eller demo genomförd av representant för respektive verktyg. Kompletterande information har också inhämtats från verktygens respektive webbplatser samt via diskussion med säljrepresentant. Allt underlag har inhämtats under augusti 2021, varför funktioner som ej funnits tillgängliga vid denna tid ej tagits med i bedömningen.
Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar angående funktionalitet, eller avsaknad av funktionalitet, som beskrivits i detta dokument. Eventuella felaktigheter kan rapporteras till kontakt@cedeo.se så åtar sig Cedeo AB att skyndsamt uppdatera sammanställningen.
Andra har också läst:
Vad kan man egentligen förvänta sig av ett CRM-system?
Denna fråga har vi på Cedeo lagt stor kraft på att undersöka. Att utvecklingen ständigt går framåt i rasande takt känner de flesta till, men vad innebär det egentligen i praktiken? Vilka nya möjligheter har tillkommit under den senaste tiden och vilka bedömningskriterier bör man egentligen använda sig av när man utvärderar ett CRM-system 2021?