Omedelbara resultat för FF Profilreklam

FF Profilreklam grundades för närmare 60 år sedan men har ett erbjudande som på många sätt är mer aktuellt än någonsin. Med sitt stora fokus på miljö och kvalitet hjälper man storföretag, fackförbund och andra organisationer med höga hållbarhets- och kvalitetskrav att ta fram profileringslösningar som inte bara är grafiskt rätt utan också ligger i linje med kundernas kärnvärden.

FF Profilreklam har en stark kundbas men har också tydliga lönsamhets- och tillväxtmål varför man hela tiden är nyfiken på nya sätt att sälja och marknadsföra sina tjänster och produkter. Därför hade man sedan länge satsat en del på det digitala men kände att man ville få ut mer av sina insatser.

- Jag tror att digitaliseringen kommit för att stanna. Det är något som vi kommer att få leva med och kommer att bli en viktig del i försäljningsarbetet. Vi har också stor kunskap i ämnet inom företaget men kände att vi sköt lite från höften och hade ingen riktig plan för vad vi skulle göra, och hur. Dessutom behövde vi hitta saker som på ett tydligare sätt genererade affärer, säger bolagets VD, Peter Persson.

Vi behövde hitta saker som på ett tydligare sätt genererade affärer
— Peter Persson, VD på FF Profilreklam

Lösningen: 5 steg mot digitaliserad försäljning

Under våren 2021 blev man uppmärksammad på Cedeos metod 5 steg mot digitaliserad försäljning som kändes både intressant och träffande utifrån de behov man hade.

- Framför allt gillade jag upplägget med att man tillsammans gör en ordentlig förstudie och sätter grundläggande saker som vem det egentligen riktar sig mot, men också ser till just våra förutsättningar, innan man tar fram en plan, fortsätter Peter.

FF Profilreklam erbjuder ett brett utbud produkter samtidigt som man lägger stor kraft på att kvalitetssäkra hela leverantörskedjan

FF Profilreklam erbjuder ett brett utbud produkter samtidigt som man lägger stor kraft på att kvalitetssäkra hela leverantörskedjan

Själva projektet genomfördes under några veckor och resulterade i en rapport där Cedeo definierade olika fokusområden samt sex konkreta aktiviteter som FF Profilreklam kunde påbörja omedelbart, tillsammans med en beskrivning av hur dessa aktiviteter kunde genomföras. Peter känner också att råden de fick passade FF Profilreklam väldigt bra.

- Jag känner att det som vi kom fram till under projektet och de tips vi fick stämmer överens med det som vi som företag vill göra. Ibland är känslan när man tar in en konsult att de helt vill lägga om riktningen bara för sakens skull, men här fick vi konkreta råd som är anpassade efter oss och därför enkla att omsätta i praktiken. Nu har vi kokat ned vilken målgrupp som vi ska bearbeta, vilka verktyg vi ska använda och hur. Nu handlar det bara att hålla oss till denna plan.

Stöd och vägledning i genomförandet

Just möjlighet till stöd vid genomförandet av planen var också en sak som Peter lade vikt vid när han valde Cedeo, vilket gjorde att han valde till CDO som tjänst – en abonnemangstjänst som ger företaget tillgång till en rådgivare som stöttar i genomförandet av planen.

Det får inte bli som ett gymkort på nyårsafton
— Peter Persson, VD på FF Profilreklam

- För mig var det viktigt för att vi skulle hoppa på det här. Vanligtvis när en konsult går in så hjälper den till att kickstarta men inte i själva genomförandet. Men det är ju trots allt det viktigaste. Det får inte bli som ett gymkort på nyårsafton.

En långsiktig satsning som ändå gett omedelbara resultat

Men vad gav det då mer konkret? Har FF Profilreklam kunnat se några resultat av insatserna som Cedeo gjorde?

- Vi har ju bara precis påbörjat arbetet, men det tycker jag absolut. Dels kan jag se en enorm energi hos alla som medverkade i projektet och en vilja att genomföra dessa saker, men vi har faktiskt redan sett effekter i vår försäljning. Till exempel har vi redan höjt andelen kunder som hör av sig till oss via hemsidan med 200-300%!

Läs mer

Vill du veta mer om FF Profilreklam och det kvalitets- och hållbarhetsarbete som särskiljer dem från andra leverantörer på marknaden, eller kanske boka en tid i deras showroom för att inspireras av deras produkter? Besök deras hemsida på denna länk.

Är du också intresserad av Cedeos modell 5 steg mot digitaliserad försäljning, eller CDO som tjänst, kan du läsa mer på ovan länkar eller kontakta oss på 08-442 96 00 eller via kontakt@cedeo.se.

Föregående
Föregående

Cedeo storsatsar mot svensk Industri

Nästa
Nästa

Cedeo medverkar på Byggföretagens digitaliseringsvecka