CDO-rollen 2021
Den första personen att uppmärksammas som CDO var Jason Hirschhorn som år 2005 fick rollen i det amerikanska företaget MTV Networks. CDO-rollen under 2010-talet var en av de mest omtalade rollerna på C-nivå och fortsatte att växa kraftigt de efterkommande åren. När New Vantage 2012 gjorde en undersökning av Fortune 1000-företagen hade endast 12% av företagen en CDO, år 2019 hade antalet ökat till 63,4%.
Samtidigt har såklart CDO-rollen utvecklats under de år som gått sedan den först dök upp och fokuset för en CDO idag är antagligen annorlunda än för drygt femton år sedan. Så hur ser egentligen en CDO-roll ut i dessa tider? Vilka är de huvudsakliga fokusområdena för en CDO? Och vilka är de främsta utmaningarna?
För att få svar på dessa frågor valde vi att ta hjälp av Anthony Kvarngård-Eriksson, Digitaliseringsledare på Cedeo, som också fungerar som extern CDO för ett flertal medelstora företag.
Låt oss börja med året som gått, Anthony, vad tror du har stått högst upp på agendan för en CDO under 2020?
- Det måste väl ändå vara mobilitet och att möjliggöra distansarbete. Även om det är något som varit i fokus under lång tid så har det ju verkligen ställts på sin spets under 2020.
Men vilken är då CDO:n roll i detta? Är det inte IT-avdelningens uppgift att se till så att systemen går att nå även på distans?
- Jo, på en teknisk nivå, absolut. Men CDO-rollen täcker in mer än så och är snarare en länk mellan IT och verksamhet. För det handlar det ju inte bara om att ha tillgång till de tekniska lösningarna – så som Teams och Slack, eller att ha system och en IT-infrastruktur som möjliggör distansarbete – utan lika mycket om att få användarna att förstå hur man anpassar sitt arbetssätt. Jag tror att de flesta CDO:er och andra som jobbar i liknande roller har fått lägga mycket tid på att stötta verksamheten i detta och att samtidigt vara beställare mot IT-avdelningen och leverantörer.
Hur tror du då att saker och ting kommer att se ut under 2021, kommer fokuset vara annorlunda då?
- Det tror jag faktiskt. Mycket av ovan kommer såklart att fortsätta även under kommande år, de som inte har de tekniska möjligheterna på plats kommer såklart få lägga mycket tid på att ”komma ifatt sig själva” i de här frågorna, men annars tror jag att nyckelordet under 2021 kommer att vara prioritering. Med tanke på den snabba digitaliseringen i vår omvärld under 2020 så har förståelsen och förväntningarna på digitala tjänster skjutit iväg i raketfart. Under året har många i all hast försökt skapa förutsättningar för kunder och medarbetare, och nu 2021 är det dags att komma ikapp, återta kontrollen och lägga i nästa växel för digitaliseringsarbetet. Och för att lyckas med det handlar det om att prioritera sina insatser väl.
Hur tror du att detta kommer att påverka rollen i stort? Hur kommer CDO-rollen att se ut under kommande år?
- Först och främst måste man ju komma ihåg att många företag idag inte har en CDO – framför allt inte mindre och medelstora företag – och där tror jag att vi kommer att se en förändring. Hos alla kommer inte rollen heta ”CDO” men jag tror att fler och fler kommer se behovet av en roll som jobbar aktivt med digitaliseringsfrågorna inom verksamheten. När det kommer till rollen i stort så tror jag att den kommer ha en allt mer betydande och central roll i affärsutvecklingen.
Du tror alltså att vi kommer att se fler CDO:er under 2021?
- Det tror jag absolut, framför allt hos mindre och medelstora företag. Samtidigt är det ju en ganska unik kompetens som krävs för att kunna fylla denna roll, dessutom kanske det inte fyller en heltidstjänst hos alla företag. Därför kan jag tänka mig att vi kommer se fler företag där denna roll kombineras med en annan roll på företaget eller där man väljer att ta in en konsult eller köpa CDO rollen som tjänst.