Strategi för digitalisering – hur gör man?

Digitalisering har medfört komplexitet i framtagningen av företagets strategier digital teknik är helt avgörande för att företag ska uppnå sina mål. Alla företag har strategier som visar hur företaget ska uppnå sina mål på kort och lång sikt på ett effektivt och lönsamt tillvägagångssätt.

Något som skapat lite oro är hur digitaliseringen ska involveras i det strategiska arbetet. Styrelse och ledning har många gånger olika uppfattningar om vad en digitaliseringsstrategi är och vad en digitaliseringsstrategi ska innehålla.

 

VAD ÄR EN DIGITALISERINGSSTRATEGI?

Digitaliseringsstrategi har blivit ett stort begrepp, och det blir mer och mer av en prioritet i styrelse och ledningsgrupp. Generellt är en digitaliseringsstrategi en handlingsplan utformad för att uppnå affärsmål genom implementering av digitala initiativ. Fler företag lockas av ny teknik, men kan bli distraherade av modeord och försöka skapa strategier som innehåller så många ”buzzwords” som möjligt. En bra strategi börjar inte bara med att ställa frågor, utan med att ställa de rätta frågorna.

a) Hur ser vår bransch ut och hur kommer den att förändras?

b) Vad behöver vi göra för att fortsätta var en vinnare?

c) Vilka utmaningar har företaget?

 

VAD SKA EN DIGITALISERINGSSTRATEGI INNEHÅLLA?

En digitaliseringsstrategi kan inte utgå ifrån företagets användning av digital teknik. Den utgår ifrån företagets övergripande strategi och affärsmodell. Några områden en strategi bör innehålla:

  • Kunder Vilket värde tillför företaget sina kunder idag och hur ska ni skapa nya och större värden för era kunder. 

  • Ledarskap Vem och hur ska företaget ledas i det digitala landskapet. Vad krävs och viken typ av ledarskap passar företaget? Det pratas mycket om det agila (lättrörliga) ledarskapet där ledaren lyssnar till medarbetarna och samtidigt är inspirerade som skapar drivkraft hos varje anställd till att få igenom digitala förändringarna.

  • Teknik De digitala teknikerna är många. Cloud, IoT, RPA, 5G etc. vilken teknik är avgörande för er fortsatta utveckling.

  • Kultur & Människor Det digitala handlar om människor och kultur i företaget, men likaså dina leverantörer och leverantörer, dina partners och intressenter.

  • Process Definiera hur företaget ska integrera arbetet i verksamheten mellan varandra för att sedan skapa en helt integrerad strategi utan manuella avbrott.

 

Behöver du hjälp med att utforma er digitaliseringsstrategi? Kontakta Håkan

Håkan Hagerum
hakan.hagerum@cedeo.se
070-523 35 10
Boka ett möte

 

Andra har också läst:

Upphandlingshjälp

"Spara tid, säkerställ kvalitet - låt oss hjälpa dig med din upphandling!"

 

7 effekter av en framgångsrik digitaliseringsstrategi

De digitala möjligheterna är idag närmast oändliga och att följa med i den digitala utvecklingen är nödvändigt för alla företag och organisationer för att bibehålla konkurrenskraft.