7 möjliga effekter av en framgångsrik digitaliseringsstrategi

Digitaliseringsstrategin, med förankring i affärsstrategin, är idag det mest centrala styrdokumentet för företagets konkurrenskraft. För att nå nya marknader, nya värden för kund, effektivare produktion och att kunna attrahera rätt kompetens krävs en digitaliseringsstrategi.

De digitala möjligheterna är idag närmast oändliga och att följa med i den digitala utvecklingen är nödvändigt för alla företag och organisationer, för att bibehålla konkurrenskraft.

 

VIKTEN AV EN BRED KOMPETENS

Oftast saknas resurser och kompetens för detta internt, då digitaliseringen spänner över ett brett område – utifrån affärsutveckling, teknik- och organisationsperspektiv. För att lyckas krävs ett företagsövergripande arbete, där samtliga perspektiv beaktas. Många företag tar därför in extern hjälp i arbetet att ta fram och implementera strategin.

 

EFFEKTER AV EN FRAMGÅNGRIK DIGITALISERINGSSTRATEGI

För den som lyckas i sitt arbete finns också mängder med positiva effekter att nå. Det brukar ofta röra sig om:

  • Styrning för företagets digitala transformation för bibehållen konkurrenskraft

  • Kostnadsbesparing och effektiviserade arbetssätt

  • Digitala öar elimineras och nya förhindras

  • Tillgång till realtidsdata för snabbare beslut

  • Effektivt nyttjande av system

  • Ökad produktionskapacitet

  • Bidrar till företagets hållbarhetsmål

 

Behöver du hjälp med att utforma strategier som inkluderar digitaliseringen? Kontakta Håkan

Håkan Hagerum
hakan.hagerum@cedeo.se
070-523 35 10
Boka ett möte

 

Andra har också läst:

Vad är en CDO?

CDO står för Chief Digital Officer och är den roll som leder verksamhetens digitaliseringsarbete. Men vad gör egentligen en CDO? Och vem behöver en?

 

Därför behöver ni en digitaliseringsstrategi

En artikel om vikten av att sätta en riktning för företagets övergripande transformationsarbete och vad man bör tänka på när man tar fram sin plan.