7 möjliga effekter av en framgångsrik digitaliseringsstrategi
Digitaliseringsstrategin, med förankring i affärsstrategin, är idag det mest centrala styrdokumentet för företagets konkurrenskraft. För att nå nya marknader, nya värden för kund, effektivare produktion och att kunna attrahera rätt kompetens krävs en digitaliseringsstrategi.
De digitala möjligheterna är idag närmast oändliga och att följa med i den digitala utvecklingen är nödvändigt för alla företag och organisationer, för att bibehålla konkurrenskraft.
VIKTEN AV EN BRED KOMPETENS
Oftast saknas resurser och kompetens för detta internt, då digitaliseringen spänner över ett brett område – utifrån affärsutveckling, teknik- och organisationsperspektiv. För att lyckas krävs ett företagsövergripande arbete, där samtliga perspektiv beaktas. Många företag tar därför in extern hjälp i arbetet att ta fram och implementera strategin.
EFFEKTER AV EN FRAMGÅNGRIK DIGITALISERINGSSTRATEGI
För den som lyckas i sitt arbete finns också mängder med positiva effekter att nå. Det brukar ofta röra sig om:
Styrning för företagets digitala transformation för bibehållen konkurrenskraft
Kostnadsbesparing och effektiviserade arbetssätt
Digitala öar elimineras och nya förhindras
Tillgång till realtidsdata för snabbare beslut
Effektivt nyttjande av system
Ökad produktionskapacitet
Bidrar till företagets hållbarhetsmål
Behöver du hjälp med att utforma strategier som inkluderar digitaliseringen? Kontakta Håkan
Håkan Hagerum
hakan.hagerum@cedeo.se
070-523 35 10
Boka ett möte
Andra har också läst:
Vad är en CDO?
CDO står för Chief Digital Officer och är den roll som leder verksamhetens digitaliseringsarbete. Men vad gör egentligen en CDO? Och vem behöver en?
Därför behöver ni en digitaliseringsstrategi
En artikel om vikten av att sätta en riktning för företagets övergripande transformationsarbete och vad man bör tänka på när man tar fram sin plan.