Nya sätt att göra affärer
Hur kan man egentligen använda digitalisering för att utveckla och förbättra sättet man gör affärer? Handlar det bara om att börja sälja sin tjänster eller produkter online, eller finns det andra sätt att digitalisera sin affär? Det är vad denna artikel handlar om.
Många företag har idag insett att man behöver ställa om eller anpassa sättet man gör affärer för att bättre kunna möta efterfrågan i en mer digital omvärld. Det kan såklart handla om större förändringar som till exempel en butik som öppnar en E-handel, ett utbildningsföretag som går över till att erbjuda sina utbildningar digitalt, eller ett företag som på något annat sätt erbjuder nya möjligheter för kunden att konsumera ens produkt/tjänst som skapar mervärden för både kund och leverantör.
Ovan nämnda exempel handlar ju dock om större och radikala förändringar av sättet man gör affärer som i vissa fall kanske till och med bör beskrivas som digital transformation än endast digitalisering (i alla fall om det nya sättet ersätter det gamla). Dessutom är detta knappast något nytt – alla som har en butik känner till att möjligheten till att sälja online finns, och det flesta har antagligen redan etablerat en e-handel för länge sedan.
Och alla vi andra då – vi som inte har en produkt eller tjänst som lämpar sig att säljas eller distribueras online – vad kan vi göra för att digitalisera?
Att digitalisera – inte bara ‘digitisera’ – försäljningen
För oss finns såklart enklare former av förändring, det kan till exempel handla om att genomföra kundmöten via videokonferens, dela filer och dokument digitalt, införa digitala signeringslösningar eller andra sätt att använda digitala verktyg för att underlätta sådant som man redan gör.
Den typen av förändring (där man ersätter något fysiskt eller analogt med ett digitalt alternativ) är dock mer av en digitisering av försäljningen – inte en digitalisering – då man ju trots allt bara en slags konvertering av formatet där man endast översatt det man tidigare gjort fysiskt till ett digitalt format, utan att egentligen tillföra så mycket mer.
Men det finns ju faktiskt också andra saker att göra, där man på ett tydligare sätt anpassar sig efter, och drar nytta av, de nya förutsättningarna. Många väljer till exempel att satsa på att synas i sociala medier, andra investerar i olika typer av digitala annonslösningar där man kan rikta sitt erbjudande till en specifik publik och många jobbar också mycket med sökmotoroptimering för att komma högt upp när potentiella kunder ‘googlar’ på saker som har med ens erbjudande att göra.
Att möta kunderna på kundernas villkor
Utöver ovan finns numera också mängder av andra möjligheter när det kommer till sättet man gör sina affärer och möter sina kunder. Några exempel på detta Chattbotar eller Digitala medarbetare som kan hjälpa till att besvara frågor från kunder samt ge service utan att belasta sälj- och kundtjänstorganisationen. Andra lösningar är interaktiva hemsidor där kunden får hjälp med att hitta rätt information utefter vissa kvalificerande frågor, eller konfiguratorer där man låter kunden själv designa sin lösning.
Dessutom har möjligheterna för insamling och analys av kunddata och annan information fullständigt revolutionerats i takt med kundernas digitala närvaro, vilket gör att man kan anpassa sin kommunikation utefter vad ens potentiella kunder visat intresse för tidigare och på så sätt bli än mer relevant i sin försäljning och marknadsföring, vilket inte sällan kan leda till stora effekter.
De allra flesta företag sitter också redan på massor av data som går att använda för att skapa nya insikter och använda som underlag för all typ av affärsutveckling.
Möjligheterna är stora – även för de små
Möjligheterna är med andra ord stora. Det finns också många goda anledningar till att satsa extra på digitaliseringsinsatser inom försäljning och det bästa är att möjligheterna ofta är lika stora även för mindre organisationer. Den senaste tidens utveckling har inneburit att även väldigt avancerade tekniska lösningar är tillgängliga även för företag med lite mindre budgetar och ofta kan man nå stora effekter även med mindre insatser.
Det behöver alltså inte vara dyrt att digitalisera, inte minst med tanke på de effekter man kan nå om man riktar insatserna rätt från första början. Mycket handlar dock såklart om just detta – att förstå både sina möjligheter och sina förutsättningar – både sina interna sådana, men också att se på saken ur kundens perspektiv.
Så hur hittar man sin väg framåt? Det är vad artikeln nedan handlar om.
Läs också:
Hur kan just vi digitalisera vår försäljning?
Nytt CRM-system, Ny hemsida, Marketing Automation, Digital annonsering, Chattbot, Content Marketing, Inbound Marketing, Social Selling, SEO, SEM, Growth Hacking… För den som vill digitalisera sin försäljning och marknadsföring är lösningarna och erbjudandena många – men hur ska man egentligen veta vad man bör satsa på? Det är vad denna artikel handlar om.