Därför behöver ni en digitaliseringsstrategi
Det är nu det händer. Efter ett år då mycket förändras och vissa saker helt ställts på ända är det faktiskt precis i detta nu som spelplanen ritas om för många av Sveriges företag. För medan somliga är upptagna med den dagliga verksamheten tar sig andra tid att lyfta blicken och fråga sig vad som faktiskt går att förbättra, genom ny teknik och nya arbetssätt.
I dessa tider handlar därför mycket om att ha en tydlig riktning i sitt digitaliseringsarbete, att vara noggrann i sin omvärldsanalys och att prioritera sina insatser väl.
All världens möjligheter.
Mycket är ju också möjligt, även för mindre företag med begränsade budgetar kan ett smart digitaliseringsarbete ge långt gående effekter i form av mer effektiva processer och ökad kvalitet, sänkta kostnader och högre lönsamhet. Utvecklingen som skett under de senaste åren med bland annat molntjänster och SaaS-lösningar har inneburit en demokratisering av modern teknik och på många sätt har det aldrig funnit bättre möjligheter än det gör idag.
Aldrig någonsin har mindre och medelstora företag haft samma förutsättningar att dra nytta av modern teknik. Borta är tiden då ny teknik krävde gigantiska investeringar och idag har faktiskt det mindre företaget med en begränsad budget i stor grad samma möjligheter som de största företagen att dra nytta av “det senaste”. Vissa företag kan till och med hitta nya marknader och utveckla nya produkt- och tjänsteområden genom att använda modern teknik på ett genomtänkt och verksamhetsanpassat sätt.
All världens risker.
Men av samma anledning är riskerna också stora för den som fattar fel beslut, eller inte gör något alls. För samtidigt som det aldrig funnits bättre chanser att ta stora kliv framåt har det aldrig gått snabbare att bli frånsprungen av en mer agil konkurrent. Och i en värld där allt är tillgänglig för alla behöver det lokala dessutom ständigt konkurrera med det globala.
Mycket handlar alltså om att göra rätt sak i rätt tid. Inte minst för mindre och medelstora företag, som kan vara väldigt sårbara för felsatsningar, handlar det om att vara klok, att dra nytta av redan utvecklade lösningar, att inte “investera fast sig” i fel system, samt att agera rätt när man väl satsar på något eget och unikt.
Vikten av en digitaliseringsstrategi
Ovan är också anledningen till att alla företag – stora som små – behöver ha en övergripande strategi och plan som pekar ut riktningen för digitaliseringsarbetet och som kan vara till stöd när man ska planera och prioritera insatser.
Sveriges innovationsmyndighet, Vinnova, slog redan 2018 fast vikten av att alla företag har en strategi för sitt digitaliseringsarbete i sin rapport Digitalisering − mer än teknik, där man skrev om risken för sämre konkurrensmöjligheter för de som inte tar digitaliseringsarbetet på allvar.
Så tar ni fram en digitaliseringsstrategi
Grunden för en effektiv digitaliseringsstrategi är ett väl genomfört analysarbete – både av de interna behoven och förutsättningarna – men också av omvärlden, om vad branschkollegor gör, och av den teknik som finns att tillgå.
Detta är också ett ständigt pågående arbete, analysen måste göras löpande, samtidigt som nya arbetssätt och tekniska lösningar testas och implementeras, och det innebär att digitaliseringsarbetet kan bli väldigt resurskrävande för mindre företag. Av denna anledning väljer många företag att ta in hjälp med att utveckla sin strategi samt även för stöd i det löpande transformationsarbetet.
Att välja rätt rådgivare
För den som vill ha stöd i sitt arbete finns också mycket hjälp att få, både för den som vill ha hjälp med hela strategiarbetet samt för den som endast vill ha ett bollplank. Konsultföretag likt Cedeo AB erbjuder rådgivning och stöd i olika former, men det är såklart viktigt att vara noggrann med vem man tar sina råd ifrån. Till exempel är det klokt att välja en konsult som har erfarenhet av att arbeta med verksamheter som liknar er – både när det gäller storlek samt bransch och marknad.
Andra har också läst:
Vad är en CDO?
CDO står för Chief Digital Officer och är den roll som leder verksamhetens digitaliseringsarbete. Men vad gör egentligen en CDO? Och vem behöver en?
Stöd och rådgivning i digital transformation
Läs om hur Cedeo kan hjälpa er att accelerera ert digitaliseringsarbete