Med Power Automate kan du automatisera uppgifter så att du själv får möjlighet att fokusera på mer värdeskapande arbete.

Med Power Automate kan du automatisera uppgifter så att du själv får möjlighet att fokusera på mer värdeskapande arbete.

Vad är Power Automate?

Power Automate är en tjänst inom Microsoft 365 (tidigare Office 365) där du kan knyta samman de olika apparna i Microsoft 365 med varandra samt en rad olika webbtjänster för att automatiskt kunna utföra enkla återkommande uppgifter.

I Power Automate kan du på ett enkelt sätt skapa flöden där olika saker sker automatiskt baserat på händelser som du definierat, eller skapa sådana där du genom en knapptryckning rullar igång en händelsekedja.

Då Power Automate alltså går att koppla samman men en rad appar och tjänster – dels hela officepaketet samt alla andra tjänster inom Microsoft 365, men också andra tjänster som Twitter, Salesforce, MailChimp samt över hundra andra appar – kan man använda Power Automate för att automatiskt utföra en rad olika uppgifter.

Ett automatiserat flöde med Power Automate

Ett automatiserat flöde med Power Automate

Det kan till exempel handla om att spara epostbilagor från olika e-postadresser till specifika platser i er SharePoint eller DropBox, informera om en händelse till en speciell grupp i Teams eller Slack eller lägga till en kontakt i en epostlista när denne skapas i ert CRM, eller när en redan existerande kontakt gillar något ni delat på sociala medier.

Enkelt att förstå och komma igång med

Med Power Automate kan ni helt enkelt få mer gjort, med färre fel, samtidigt som ni frigör tid och minskar uppgifternas personberoende. Uppgifterna utförs automatiskt, utlöst av en förutbestämd händelse, eller så kan du utlösa flödena genom en enkel knapptryckning – du bestämmer själv, och användningsområdena är många.

Dessutom är det ganska enkelt att förstå och komma igång med, Power Automate har ett användarvänligt gränssnitt där du kan bygga dina automationer genom “dra-och-släpp”, det finns också en rad färdiga automationer som du enkelt kan aktivera och ta i bruk genom några enkla knapptryckningar.

Numera också med RPA(!)

Sedan en tid tillbaka är också finns också RPA (Robotic Process Automation) i Power Automate, som alltså även ger er möjlighet att integrera med andra system som inte har en färdig koppling till Microsoft 365 och Power Automate och inkludera dessa i dina flöden/automationer, vilket såklart öppnar upp för mängder av nya möjligheter för att automatisera processer.

Lär dig mer om Power Automate i videon nedan, och läs mer om RPA här.

 

Andra har också läst:

Vad är en digital medarbetare.jpg

Vad är en Digital medarbetare?

Det är mycket prat om digitala medarbetare och digitala assistenter, men vad är det egentligen och vilket värde kan de tillföra? Det är vad denna artikel handlar om

 
Anpassad användarutbildning i Microsoft 365 - Teams - Viva - Planner - PowerAutomate.jpg

Dags att komma igång med Power Automate?

Cedeo erbjuder interaktiva kurser där du du får bekanta dig med verktyget samt även testa att bygga dina första automationsflöden.