Cedeo Spotlight

Workflow Nordic

Tillväxt möjliggjord av högt medarbetar-fokus och smarta lösningar

Publicerad 2025-01-20

Workflow Nordic hjälper företag i Sverige med hårdvara och mjukvara för digital transformation.

Bolaget startades 2020 och trots att man därmed fortfarande är ett ungt bolag har man snabbt etablerat sig på marknaden. Idag har man över 400 avtalskunder, dryga 40 miljoner i omsättning och en tillväxttakt på 30-40% per år. Allt möjliggjort genom ett annorlunda fokus som särskiljer dem i konkurrensen.


Berätta om er på Workflow Nordic, vad gör ni och vilka vänder ni er till?

– Vi är ett ganska ungt bolag, vi startade oktober 2020. Vi hjälper företag i Sverige med hårdvara och mjukvara för digital transformation. Det kan vara allt från videokonferenslösningar till elektronisk fakturahantering. Vi är med andra ord ganska breda.

Är det någon speciell målgrupp ni fokuserar på?

– Egentligen inte, vi har kunder i i en rad olika branscher och över hela landet, och i en rad olika storlekar. Samtidigt har vi också medarbetare som är specialiserade inom till exempel skolor, logistikbolag, byggbolag. Men i grund och botten har vi ett starkt erbjudande till de flesta bolag.

Vill skapa sunda, långsikta samarbeten med såväl våra medarbetare som våra kunder – och det vill vi ska genomsyra allt vi gör
— Emil Ljungstrand, Workflow Nordic

Vad gör er på Workflow Nordic unika?

– Bra fråga. I grunden är egentligen inte våra tjänster så unika, de påminner om det som mer välkända bolag i branschen som Connect, Office Management/Avoki med fler erbjuder. Men det vi försökt göra väldigt annorlunda redan från starten är att vi vill investera i vår personal. Vi erbjuder bra villkor, tjänstepension och investerar i vår arbetsmiljö. Vi tror att det är viktigt att satsa på hälsan, mår personalen bra har vi nöjda kunder. Som småbarnsförälder vet jag själv att det är svårt att hitta tid för träning, men det är samtidigt otroligt viktigt för ens välmående. Därför har vi gym och bastu på kontoret, och erbjuder träning på arbetstid. Dessutom har vi en personliga tränare som hjälper oss. Vi gör också många aktiviteter tillsammans och försöker bygga teamet på det sättet. Liknande tänker vi när det kommer till provision, där hela teamet vinner tillsammans. Vill skapa sunda, långsikta samarbeten med såväl våra medarbetare som våra kunder – och det vill vi ska genomsyra allt vi gör.

Vilken är den vanligaste utmaningen hos er kunder som ni hjälper att lösa?

– Det är egentligen olika utmaningar inom våra olika områden, men överlag så är det att hjälpa kunder att få en nulägesbild. Hur ligger våra avtal till, ligger vi bra till prismässigt? Men en vanlig utmaning vi löser handlar väl om att se till så att kunden verkligen får fungerande lösningar – inte bara produkter. Ser man till mötesteknik så händer det ibland att kunden själv köpt ihop en lösning med kamera, skärm eller projektor som sällan fungerar så bra tillsammans. Det vi hjälper kunderna med är att få ihop en väldigt smidig helhet, där man klickar på "join" och så är allt klart. Vi vill förenkla arbetsdagen för våra kunder och gör det lilla extra för att lyckas med det.

Vilket syfte fyller ert CRM för er?

– CRM:et är hjärtat i vårt bolag. Vi har sagt sedan starten att vi ska erbjuda de bästa verktygen till våra medarbetare och det känner vi verkligen att vi gör idag. Anledningen till att vi bytte till HubSpot var att vi hade ett verktyg som bara var ett traditionellt CRM som fokuserade på sälj. Vi ville ha en helhet som täcker in alla delar i kundresan. Nu har vi ett verktyg som känns modernt och som innehåller mängder av smarta lösningar som gör oss mer effektiva inom såväl sälj som kundvård och marknadsföring.

Emil Ljungstrand

Workflow Nordic

Har ni sett några positiva effekter av ert CRM-införande?

– Ja, verkligen. Till att börja med har vi nu en helhetsbild över kunderna. Vi ser vad som har sagts till kund, vad vi har sålt till dem. Vi har koll på hur maskinparken ser ut, vart maskinerna står – allt finns samlad till en plats. Dessutom känns det tryggt att veta att vi har ett system som vi kan växa ytterligare i. Som det känns just nu kommer vi aldrig behöva byta system, det kommer att kunna växa med oss.

– Om man sedan ser till faktiska mätetal så var vi under året som gått sedan vi införde HubSpot tagit in 170 nya avtalskunder, ökat vår omsättning med dryga 35% samt sjudubblat vårt resultat.

Vilken roll har Cedeo spelat i att uppnå dessa effekter?

– Det är såklart fel att tillskriva en partner och ett CRM all ära för vår utveckling, samtidigt är jag övertygad om att vår lösning hjälpt oss att sälja och vårda våra kunder bättre. Dessutom har vi blivit mer effektiva, vilket kanske går att koppla till resultatet. Cedeo har också varit ett viktigt stöd för oss och guidat oss genom hela processen, från det att vi jämförde olika verktyg till en implementerad helhetslösning. Från första början tittade vi faktiskt bara på ett ärendehanteringssystem, men de lyckades få oss att tänka om och ta ett omtag. Istället för att skapa ett lapptäcke där man bara adderar en till lösning skapade vi istället en helhet. De hjälpte oss dessutom att förhandla pris och få en bra rabatt – samt såklart att införa allt på ett strukturerat sätt och skapa den helhetslösning som vi ville ha. Vi jobbar ju dessutom fortfarande med dem för att vidareutveckla lösningen samt hur vi jobbar inom sälj, marknadsföring och kundvård – och det säger väl allt om vad vi tycker om dem.

Slutligen, om man är intresserad av att höra mer om er och era tjänster, hur kommer man enklast i kontakt med er?

– CRM i all ära, men telefon är alltid bäst. Så enklast är nog via 010-344 75 00. Sedan kan man såklart komma i kontakt med oss via vår chatt – som såklart är en del av HubSpot (skratt).

Under året som gått sedan vi införde HubSpot tagit in 170 nya avtalskunder, ökat vår omsättning med dryga 35% samt sjudubblat vårt resultat
— Emil Ljungstrand, Workflow Nordic

Ta reda på mer om
Workflow Nordic.

Läs mer om Workflow Nordic och de tjänster de erbjuder på deras hemsida.