Cedeo Spotlight

Global Load Out Solutions

Från vänster Carl Lindström (Marketing & Sales Support), Signe Jonsson (Product Owner), Mikael Pålsson (Business Developer Manager)

Efficent Load Out hjälper byggföretag optimera sin masshantering

Publicerad 2024-10-08

Denna gång vill vi rikta vår spotlight mot Global Load Out Solutions – ett teknikbolag som skräddarsyr digitala tjänster mot bygg- och anläggningsbranschen med fokus på användarvänlighet och hållbarhet.

Global Load Out Solutions har nyligen infört HubSpot som sitt CRM, där den skräddarsydda implementationen har varit avgörande för bolaget i strävan att förbättra sin försäljningsverksamhet.


Vi fick en pratstund med Mikael Pålsson, Signe Jonsson och Carl Lindström - Global Load Out Solutions, som här berättar om bolaget, varför man valde HubSpot samt projektet tillsammans med Cedeo.

Vilka är Global Load Out Solutions?

Global Load Out Solutions är ett svenskt teknologibolag grundat i januari 2022 som en startup hos Volvo Construction Equipment.

Vilka är era största kunder idag och vilken bransch är ni mest exponerade mot?

Idag är vi verksamma i Sverige och Norge och har fokus på byggbranschen, särskilt inom anläggning och infrastruktur. Idag är bygg- och fastighetsbolaget NCC vår största kund. I framtiden planerar vi att expandera vår verksamhet till övriga Norden, och på längre sikt siktar vi på att nå ut till  den europeiska marknaden, med särskilt fokus på Storbritannien och Irland.

Vad var anledningen till att ni behövde skaffa ett CRM-system till en början

Den främsta anledningen till att vi behövde implementera ett CRM-system var att skapa ordning och reda i vårt kund- och kontaktregister. Vi ville även ha möjlighet att följa upp våra säljaktiviteter på ett effektivt sätt, vilket Hubspots CRM-system erbjuder. Dessutom sökte vi en bättre helhetsbild för alla roller inom vår organisation, särskilt inom vår säljavdelning för att kunna följa upp våra affärer mer noggrant.

Cedeo har även varit oerhört hjälpsamma när det gäller att anpassa CRM-systemet efter våra specifika behov
— Mikael Pålsson, Business Development Manager

Vad var anledningen till att ni valde Hubspots CRM-system över konkurrenternas och vilka var brytpunkterna?

Vi valde Hubspots CRM-system främst på grund av dess flexibilitet och skalbarhet. Hubspots skalbarhet gör det möjligt att anpassa systemet efter våra egna behov, vilket i sin tur underlättar för oss att skala upp vår försäljning med tiden.

En annan fördel med Hubspot är deras prenumerationsmodell som de använder sig av. Genom att själva kunna välja hur många användarlicenser vi behöver, får vi mycket bättre kostnadskontroll över CRM-systemet. Detta gäller både när vi behöver lägga till nya användare eller behöver minska antalet platser. Detta ger oss ekonomisk flexibilitet som vi inte hittade hos konkurrenterna och är värdefullt för bolag i vår storlek.

Till en början valde Global Load Out Solutions endast att implementera Sales i er Hubspot-plan, vilka funktioner nyttjar ni från Sales-hubben idag?

Eftersom en av våra huvudanledningar till att införskaffa ett CRM-system var att skapa ordning och reda bland våra kontakter, använder vi idag Sales till att hålla ett uppdaterat företagsregister och samla all relevant information i kundkorten. Genom den samlade informationen så kan vi även skapa rapporter i Hubspot baserade på de KPI:er vi tycker är viktiga för oss, vilket vi tycker är mycket användbart.

Vi använder också självklart Deals-verktyget i Hubspot för att följa utvecklingen i säljprocessen. Tack vare den information som Hubspot samlar in, kan vi följa upp affärerna på ett strukturerat och informativt sätt. Alla användare med tillgång kan, med hjälp av den samlade informationen, följa upp affärerna och anpassa nästa aktivitet utifrån vilket stadie kunden befinner sig i.

Mikael Pålsson

Business Development Manager på Global Load Out Solutions

Till sist så uppgraderade ni för att få tillgång till Hubspot Marketing Hub, vad tyckte ni var attraktivt med Marketing och hur använder ni verktyget i ert dagliga arbete?

Vi är fortfarande relativt nya med Marketing Hub, då vi införskaffade verktyget för cirka en månad sedan.  När vi ser framåt på hur vi vill bygga upp vår marknadsföringsstrategi med Hubspot, är vårt mål att kunna följa hela kundresan med våra kontakter.

De funktioner som lockade oss mest med Marketing Hub är bland annat möjligheten att skapa och skicka nyhetsbrev samt att inleda och hantera kampanjer. Vi vill också  kunna spåra besökare på vår hemsida och analysera vad de interagerar med på sidan.

Inom snar framtid planerar vi även att koppla upp Google Ads till Hubspot Marketing Hub. Kopplingar till sociala medier som Linkedin finns också på vår agenda, men är inte huvudfokus just nu. Dessutom är vi intresserade av att använda Hubspots koppling mot säljverktyget Surfe (LinkedIn-tillägg), som en del av vår marknadsföringsstrategi.

Hur lång tid tog det för er att uppgradera till Service respektive Marketing?

Efter att vi först implementerat Hubspot Sales tog det cirka 2,5 månader för oss att uppgradera till Service och ytterligare 3 månader att uppgradera till Marketing.

Vad har Cedeo spelat för roll genom er resa i Hubspots CRM-system, och hur har Cedeo varit som partner?

Cedeo har varit en fantastisk partner för oss, med en väletablerad kontakt som  snabbt svarar på frågor och är väldigt kunniga inom sina områden. Det vi särskilt uppskattar är deras fokus på en praktisk implementering av Hubspot snarare än en teoretisk. Genom att arbeta praktiskt med Hubspot har vi själva kunnat lära oss att använda systemet, vilket har varit en väldigt nyttig inlärningsprocess för oss.

Cedeo har även varit oerhört hjälpsamma när det gäller att anpassa CRM-systemet efter våra specifika behov. De har tydligt förklarat vad vi behöver och inte behöver, vilket har gjort att systemet känns skräddarsytt specifikt för oss. Vi uppskattar även att Cedeo inte har översålt Hubspot, utan istället låtit oss själva avgöra när det är dags att uppgradera CRM-systemet. Tack vare detta har Hubspot aldrig känts överflödigt.

Har ni sett några betydelsefulla synergier mellan de tre hubbarna i ert arbete sedan ni införskaffat dem?

Ja, de största synergierna har vi sett i kund- och företagskorten, där vi kan samla mängder av information från alla delar av systemet, till exempel om en kund har skickat in ett supportärende.  Med all information samlad i kund- och företagskorten är säljarna mer förberedda inför kontakt. Data och insikter från våra supportärenden kan ge värdefull input till vår produktutveckling.

När det kommer till affärer har vi kunnat dra nytta av synergierna mellan hubbarna när det kommer till förlorade affärer. Genom att granska den information som till exempel konversationer eller marknadsföringsutskick kan vi dra slutsatser i efterhand om vad som gick fel och vad som kan förbättras i framtiden.

Nästa steg ni tog i er digitaliseringsprocess var att uppgradera till Service. Vad fick er att uppgradera Hubspot-planen till att inkuldera Service och vad fyller Service-verktygen i ert arbete idag?

Vi valde att skaffa Service Hub främst för att vi behövde ett effektivt sätt att dela information och hantera de supportärenden vi får in. Genom Service Hubs ärendesystem kan vi strukturerat samla in och analysera vilka typer av ärenden vi hanterar, vilket i sin tur hjälper oss att utveckla våra tjänster.

Service Hub centraliserar all kundkommunikation på ett och samma ställe, något vi uppskattar mycket. Dessutom utnyttjar vi automatiseringen av arbetsflöden, vilket gör att mycket av vår process kan hanteras automatiskt.

Kort om Global Load Out Solutions

Huvudsakliga tjänst: Efficent Load Out, är en användarvänlig webbapplikation som gör möjliggör: ökad lönsamhet, minskad miljöpåverkan, ökad transparens för enklare rapportering och hantering, vilket syftar till att förenkla arbetet och bidra till ökad hållbarhet i bygg- och anläggningsprojekten. Ett exempel är hur Efficent Load Out hjälpte NCC att optimera sina transporter i Västlänken-projektet i Göteborg, vilket ledde till minskad miljöpåverkan och ökad lönsamhet då NCC sparade cirka 8000 masstransporter under projektets gång.

Ta reda på mer om Global Load Out Solutions.

Läs mer om Global Load Out Solutions och de tjänster de erbjuder på deras hemsida.

Vad är HubSpot?

HubSpot är ett CRM-system med funktioner inom försäljning, marknadsföring och kundvård - allt samlat till ett och samma system. HubSpot kombinerar kraftfulla funktioner med ett intuitivt gränssnitt som gör att det ofta är väldigt uppskattat av såväl användare som administratörer.