NYHETER
Det senaste från oss på Cedeo
Back on Track återtog kontrollen över IT
Back on Track är ett välkänt varumärke inom hästsport och ridning. Företaget utvecklar och säljer produkter tillverkade i en unik keramisk textil, Welltex, som skyddar ryttare och häst från skador och även fungera vid rehabilitering. Sedan starten 2000 har företagets produkter nått en hög status hos ryttare och hästentusiaster och företagets har dessutom vunnit priser som årets Gasellföretag av Dagens Industri och som Superföretag av Veckans Affärer
Precis som hos många företag har digitalisering stått högt upp på agendan hos Back On Track, men samtidigt har man upplevt bekymmer med sin IT-infrastruktur som varit ett hinder i företagets utvecklingsarbete och som dessutom inneburit att kostnaderna för underhåll och drift skenat iväg.
- Vi har länge känt att vi inte riktigt har kontroll över vår IT-miljö, dessutom försvann en massa pengar till vår IT-leverantör för saker som vi inte visste om vi hade behov av, säger Erik Isaksson, Platschef på Back on Track, som också har IT under sitt ansvar.
För att kunna hitta bästa väg framåt valde Back on Track att ta hjälp från Cedeo som fick i uppdrag att hjälpa företaget att återta kontrollen över IT samt bistå i att en plan för hur systemstödet kunde effektiviseras samtidigt som kostnaderna för IT-infrastruktur och -underhåll kunde sänkas.
- Vi ville få en mer flexibel digital lösning och även om vi själva hade idéer på vad vi ville göra så var det viktigt för oss att få in någon utifrån som kunde fungera som bollplank och komma med tips och idéer, fortsätter Erik Isaksson.
Tillsammans med Back on Track genomförde Cedeo en analys av företagets digitala miljö, där man med utgångpunkt i företagets olika funktioners behov av systemstöd gick igenom den tekniska infrastrukturen och tog fram en plan för hur systemstödet och IT skulle utvecklas. Detta innebar att man själva fick full kontroll över sina förutsättningar och kunde ta ägandeskap över utvecklingsplanen. Dessutom kommer förändringen innebära kostnadssänkningar när det kommer till IT-drift och -infrastruktur.
- Exakt hur mycket vet vi inte ännu, men att vi kommer att spara pengar vet vi, säger Erik Isaksson.
Men det är inte kostnadssänkningarna som är det som man är mest nöjda med.
- För oss handlade det om att ta kontrollen, och där har Cedeo varit till stor hjälp, avslutar Erik.
Webbinarium tillsammans med Transportföretagen onsdag 17/6
Tillsammans med Transportföretagen har Cedeo tagit fram ett webbinarium riktat till transportbranschens medlemmar. Syftet med webbinariet är att hjälpa företag inom branschen igång eller vidare i sitt digitaliseringsarbete.
Evenemanget går av stapeln onsdag 17 juni kl. 12:00 och medverkar gör Håkan Hagerum och Robert Flank från Cedeo.
Agendan i korthet:
· Därför är digitaliseringen viktig för dig
· Så kommer du igång
· Nå snabba resultat med små medel
· Så engagerar du medarbetarna
· Tre vanliga misstag
· Accelerera utvecklingen
När:
Onsdag 17 juni kl. 12:00-13:00
Ett digitalt nav för Koteko AB
Koteko AB är en av Sveriges ledande aktörer inom processautomation och elkraftteknik. Med ett erbjudande där man fungerar som en helhetsleverantör som tillhandahåller såväl ingenjörstjänster som systemleveranser har man lockat kunder som ABB, Sandvik och Bombardier.
Med en stor del av personalstyrkan på konsultuppdrag hos kunder samt en samhällssituation där distansarbete blivit norm såg man dock ett behov av att förbättra sina förutsättningar för digitalt samarbete.
- För oss handlade det inte bara om videokonferenser och chat, utan också en möjlighet att koppla ihop våra dokument samt vårt ledningssystem och få ett slags digitalt nav som våra medarbetare kan utgå ifrån, säger Fredrik Allard, VD på Koteko AB.
Sedan en tid tillbaka hade man därför tittat på Microsoft Teams som en möjlig lösning, men utan att riktigt få det att fungera i verksamheten.
- Det var väldigt viktigt för oss att få in någon som kunde strukturera upp arbetet, fungera som bollplank åt oss och även agera beställare mot IT och därför var det nyttigt för oss att få in Cedeos hjälp, fortsätter Fredrik.
Arbetet genomfördes enligt Cedeos 3-stegsmodell som används för implementation av alla typer av IT-system, inte minst så kallade SaaS-lösningar (Software as a Service), där den tekniska implementationen ofta är ganska enkel och det mesta istället handlar om att se till så att hela verksamhetens behov blir tillgodosedda och att användarna förstår syftet med förändringen samt hur verktyget ska användas i deras vardag.
- Mycket handlar om att inkludera representanter från alla intressenter redan i ett tidigt skede och göra projektet och verktyget i deras, så att de sedan kan agera ambassadörer mot resten av verksamheten, och just att ”få med alla på tåget” brukar vara avgörande i denna typ av arbeten, säger Anthony Kvarngård-Eriksson, som ledde digitaliseringsprojektet hos Koteko och som också är en av personerna bakom 3-stegsmodellen.
Och slutresultatet blev bra även i Kotekos Teams-projekt, VD-Fredrik är i alla fall nöjd.
- Mycket nöjd!
Cedeo söker digitaliseringsledare
Kan du förklara digitaliseringens utmaningar och möjligheter och göra det enkelt för kunden att fatta beslut inför nästa steg? Kom och jobba med oss!
Om tjänsten
Som digitaliseringsledare är ditt viktigaste uppdrag att stödja våra kunder i digitaliseringsprocessen, allt ifrån rådgivning till att leda digitaliseringsprojekt. Rollen är coachande och säljande, som bygger på att skapa långsiktiga kundrelationer och stödja kunden i strategiska beslut. Ett av våra arbetssätt är också att genomföra olika typer av workshops med våra kunder. Detta ställer höga krav på förmåga att skapa engagemang, interaktion och på ett pedagogiskt sätt leda gruppen genom olika moment.
Du kommer arbeta med ett glatt kompetent gäng som har en passion av att hjälpa företag på riktigt i den snabba digitala utvecklingen. I rollen ingår att delta i utvecklingsteamet och bidra till att utveckla metoder och arbetssätt som kan förbättra Cedeos erbjudande ytterligare.
Om företaget
Cedeo verkar i gränslandet mellan teknik och verksamhet och erbjuder både strategisk och teknisk rådgivning till företag, myndigheter och andra organisationer. Vi skapar möjlighet för våra kunder att effektivisera verksamheten och utvecklas genom digitala verktyg och modern innovativ teknologi.
Vi värdesätter långsiktiga kundrelationer där det är viktigt att vara oberoende rådgivare med kundens affär i centrum. Vår framgång ligger i att snabbt förstå kundens affär och genom effektiva metoder stödja företag i sin digitalisering.
Vem är du?
Vi söker dig som erfarenhet från liknande arbete eller flerårig erfarenhet inom IT-branschen, exempelvis som projekt- eller förändringsledare.
Kompetenskrav för tjänsten:
Erfarenhet av att driva strategiska IT-projekt.
Kunskap inom modern teknologi och dess roll i digitalisering.
Vana att arbeta enligt agila processer och metoder.
God kommunikationsförmåga på både engelska och svenska i tal och skrift.
Meriterande är om du har erfarenhet av att hålla utbildning och workshops.
Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet i rekryteringen då följande personliga kompetenser är nödvändiga för att lyckas i arbetet:
Självgående
Initiativtagande
Mål och resultatinriktad
Samarbetsförmåga
Muntlig kommunikation
Affärsmässighet
Övrigt
Tillsvidareanställning, provanställning kan komma att tillämpas
Varmt välkommen med din ansökan. Vi använder oss av löpande urval, skicka därför gärna in din ansökan så snart som möjligt. Frågor om tjänsten hanteras av Robert Flank som du kan kontakta på telefon: 073-125 53 28 eller robert.flank@cedeo.se
Transportföretagen rapporterar från Kickstart Digitalisering
Läs Transportföretagens reportage från Kickstart Digitalisering där Cedeos Robert Flank intervjuas om projektet samt möjligheterna och utmaningarna som digitaliseringen i stort.
Ett par av deltagarna kommer också till tals kring hur de upplevde Kickstart.
- Det var en ögonöppnare, helt klart, säger till exempel Alex Aspsjö, transportledare på Wadegårds åkeri.
Reportaget hittar i på den här länken.
Nya chanser att delta kommer inom kort
Tillväxtverket har beslutat att förlänga Kickstart Digitalisering över hela 2020 för att ännu fler företag ska få chansen att delta. I detta nu pågår planeringen för fler Kickstart-tillfällen under vår och höst, så håll ögonen öppna för mer information på Cedeo.se eller anmäl ert intresse via kontakt@cedeo.se, så hör vi av oss när orter och datum för de nya tillfällena är satta.
Mer om Kickstart Digitalisering
Kickstart Digitalisering är en del av den nationella satsningen Digitaliseringslyftet och genomförs av Teknikföretagen, IF Metall, Swerea IVF, RISE, SISP, IUC och Transportföretagen, och finansieras av Tillväxtverket. Syftet med Kickstart Digitalisering är att hjälpa små och medelstora företag att upptäcka de möjligheter digitaliseringen innebär samt att hjälpa dem igång med sitt egna utvecklingsarbete. Allt för att stärka digitaliseringen och konkurrenskraften för företag i Sverige.
Vi på Cedeo bidrar genom att arrangera workshops där deltagande företag ges insikter i digitaliseringens möjligheter och får verktyg för att inleda sitt interna digitaliseringsarbete, samt genom coaching och rådgivning till dig som företagsledare
Läs mer om Kickstart Digitalisering och se alla tillfällen här
5 nya Kickstart-tillfällen - Passa på!
Efter succén med årets första Kickstart-tillfällen har Cedeo nu fått möjligheten att arrangera ytterligare fem Kickstart Digitalisering innan projektet går i mål i slutet av februari 2020.
Intresset har varit stort när Cedeo arrangerat Kickstart Digitalisering under januari i år. Samtliga av de åtta tillfällena man ursprungligen planerade in har blivit fullbokade och när alla tillfällen genomförts kommer totalt 91 olika företag varit med och deltagit. Men det finns fortfarande många företag som väntar på att få delta.
För att möta den efterfrågan har därför Tillväxtverket och Teknikföretagen, som är den branschorganisation som är projektledare för Kickstart Digitalisering, gett Cedeo i uppdrag att arrangera ytterligare fem Kickstart tillfällen innan projektet går i mål i slutet av februari 2020.
- Vi är såklart jättestolta över att Tillväxtverket och Teknikföretagen varit så nöjda med vår insats såhär långt och ser verkligen fram emot att få chansen att aktivera ytterligare ett antal företag innan projektet avslutas, säger Robert Flank som varit den på Cedeo som ansvarat för projektet.
Goda råd i inspirerande miljö
De nya tillfällena kommer att arrangeras i Visby, Norrköping och Linköping, samt två tillfällen i Stockholm. Samtliga tillfällen arrangeras i Scandic Hotels inspirerade konferenslokaler vilket gör att vi kan bjuda trevlig heldags upplevelse med god mat och mängder av idéer på hur ni som företag kan komma igång eller komma vidare i ert digitaliseringsarbete.
Ta chansen innan alla platser går åt - sista chansen innan projektet stängs
Efterfrågan att delta har varit stor och många företag har redan visat intresse för de nya tillfällena. Då projektet också går i mål i slutet av febaruari 2020 är detta också sista chansen för företag att delta - så passa på att boka in er medans det fortfarande finns platser kvar.
De nya tillfällena är:
Visby - Torsdag 6 februari på Scandic Hotel - Läs mer och boka in dig här
Norrköping - Tisdag 11 februari på Renströmmen Konferensanläggning - Läs mer och boka in dig här
Linköping - Onsdag 12 februari på Scandic Frimurarhotellet - Läs mer och boka in dig här
Stockholm 1 - Tisdag 18 februari på Scandic Continental - Läs mer och boka in dig här
Stockholm 2 - Torsdag 20 februari på Scandic Continental - Läs mer och boka in dig här
Om Kickstart Digitalisering
Kickstart Digitalisering är en del av den nationella satsningen Digitaliseringslyftet och genomförs av Teknikföretagen, IF Metall, Swerea IVF, RISE, SISP, IUC och Transportföretagen, och finansieras av Tillväxtverket. Syftet med Kickstart Digitalisering är att hjälpa små och medelstora företag att upptäcka de möjligheter digitaliseringen innebär samt att hjälpa dem igång med sitt egna utvecklingsarbete. Allt för att stärka digitaliseringen och konkurrenskraften för företag i Sverige.
Vi på Cedeo bidrar genom att arrangera workshops där deltagande företag ges insikter i digitaliseringens möjligheter och får verktyg för att inleda sitt interna digitaliseringsarbete, samt genom coaching och rådgivning till dig som företagsledare
Läs mer om Kickstart Digitalisering och se alla tillfällen här
IT-Coachen - ditt bollplank i IT-relaterade frågor
Vi på Cedeo är stolta att nu kunna lansera IT-Coach som tjänst som vi tagit fram för alla er som saknar tid eller kunskap för att kunna hantera verksamhetens IT-frågor på bästa sätt.
Många företag och organisationer har idag hela, eller delar av, sin IT-drift outsourcad hos någon leverantör vilket ofta får det dagliga att flyta på bra, men inte sällan innebär att man tappar kontrollen över utvecklingen. Eller så har man en egen IT-tekniker anställd och sköter all drift i egen regi, men saknar möjligheten att bolla frågor - både tekniska och strategiska sådana - med någon utifrån. Därför har vi alltså tagit fram det som vi kallar IT-coach som tjänst.
“Många kan effektivisera sitt arbete samtidigt som man faktiskt sänker sina IT-kostnader”
En av de som kommer att ta rollen som IT-Coach är Anthony Kvarngård-Eriksson och han ser stora möjligheter för sina kunder.
- Mycket har hänt bara under de senaste åren, nya tjänster och funktioner lanseras nästan dagligen och många av dem är sådana som kan hjälpa företag att effektivisera sitt arbete samtidigt som man faktiskt ofta sänker sin IT-kostnader, säger Anthony som har en bakgrund som teknisk operativ chef på ett medelstort IT-företag, haft långa uppdrag som IT-manager och IT-rådgivare och är också en av grundarna till Cedeo.
En oberoende rådgivare
- Jag tror också att många mindre och medelstora företag förlitar sig nog på att deras IT-leverantör förser dem med information. Problemet är bara att IT-leverantören ju är part i målet då det inte sällan är flera av deras tjänster som blir överflödiga när företaget moderniserar sin IT-miljö och därför tror jag att många kommer må bra av få in en oberoende rådgivare som kan hjälpa dem att förstå hur just de kan dra nytta av alla dessa nya möjligheter.
Rådgivning till fast pris
IT-coach som tjänst erbjuds till ett fast pris anpassat efter företagets specifika behov och
förutsättningar. Inför uppstart genomförs en analys där IT-coachen och kunden tillsammans kommer överens om vad som ska göras inom den närmsta 3-, 6- och 12-månadersperioden. Priset för tjänsten tas sedan fram baserat på den takt man vill hålla i utvecklingsarbetet, samt vilken roll man vill att IT-coachen ska ha – en mer aktiv roll där denne driver på arbetet på olika sätt, eller en mer passiv sådan där man i första hand finns tillgänglig som bollplank.
Du kan läsa mer om tjänsten på denna länk, eller så kan du ladda ned vårt informationsblad där vi också gjort prisuppskattningar baserat på olika typer av nyttjande. Men helst får du såklart gärna ta kontakt med oss direkt så kan vi berätta mer om hur vi kan hjälpa just er. Oss når ni via kontakt@cedeo.se eller så tar ni kontakt med någon av oss direkt.
En Kickstart på Kickstart
Igår genomförde vi på Cedeo äntligen årets första Kickstart Digitalisering när vi besökte Näringslivets Hus i Falun för en workshop med representanter för 10st företag från regionen. Tillfället i Falun var ett av totalt 8st Kickstart Digitalisering som Cedeo kommer att genomföra innan hela projektet går i mål i slutet av februari.
Det var 18st engagerade deltagare från totalt 10 olika företag som deltog när Kickstart-året 2020 rullade igång. En av deltagarna var Kjell Claesson, VD på Claessons Kök, som fick med sig många nya insikter från workshoppen.
- Jag har insett att det här med digitalisering ju faktiskt handlar om verksamhetsutveckling. Framför allt så fick man chans att tänka till kring det vi gör om dagarna - vad håller vi på med? Varför gör vi såhär? Varför trampar vi bara runt i gamla fotspår hela dagarna?
Känner du att du fick med dig några konkreta tips på vad du ska göra framöver?
- Ja, det tycker jag absolut. För mig handlar det mycket om att tänka till och inse att det finns smartare sätt att göra saker på. Och att det ju faktiskt finns mycket teknik som kan vara till hjälp.
“Det tog jag med mig från Kickstart”
En annan som deltog var Elin Hedman Eriksson från Dalafrakt, och även hon tyckte att hon fick med sig mycket av värde.
- Jag tycker att vi gjorde många övningar som var väldigt konkreta och som är väldigt lätta att ta upp och jobba vidare med imorgon och det tycker jag är väldigt viktigt när man gör en sån här grej. Ibland är det väldigt lätt att måla upp bilden men att sedan ta första steget kan vara väldigt utmanande, men där tycker jag att vi fick verktyg med oss hem som gjorde att vi kan göra det. Och det gillade jag.
Det finns fortfarande några platser kvar
Gårdagens tillfälle var alltså det första av totalt åtta stycken Kickstart Digitalisering som Cedeo kommer att genomföra under januari och februari 2020. Utöver Falun kommer vi under kommande veckor att besöka Örebro, Enköping och Uppsala, samt genomföra fyra stycken tillfällen i Stockholmsområdet. Flera av tillfällena är redan uppbokade, men ännu finns det några platser kvar för dig som vill ta chansen att delta.
Du läser mer om Kickstart Digitalisering och bokar din plats på den här länken.
Om Kickstart Digitalisering
Kickstart Digitalisering är en del av den nationella satsningen Digitaliseringslyftet och genomförs av Teknikföretagen, IF Metall, Swerea IVF, RISE, SISP, IUC och Transportföretagen, och finansieras av Tillväxtverket. Syftet med Kickstart Digitalisering är att hjälpa små och medelstora företag att upptäcka de möjligheter digitaliseringen innebär samt att hjälpa dem igång med sitt egna utvecklingsarbete. Allt för att stärka digitaliseringen och konkurrenskraften för företag i Sverige.
Vi på Cedeo bidrar genom att arrangera workshops där deltagande företag ges insikter i digitaliseringens möjligheter och får verktyg för att inleda sitt interna digitaliseringsarbete, samt genom coaching och rådgivning till dig som företagsledare
Teknikföretagen väljer Cedeo som partner
Cedeo är stolta över att blivit utvalda som partner till Teknikföretagen i projektet Kickstart Digitalisering, som har som syfte att öka digitaliseringstempot för små och medelstora företag
Teknikföretagen är den största branschorganisation inom svensk industri med totalt 4 200 medlemsföretag.
Kickstart Digitalisering är en del av den nationella satsningen Digitaliseringslyftet och drivs av Teknikföretagen tillsammans med IF Metall, Swerea IVF, RISE, SISP, IUC och Transportföretagen, med finansiering från Tillväxtverket.
Syftet med Kickstart Digitalisering är att hjälpa små och medelstora företag att upptäcka de möjligheter digitaliseringen innebär samt att hjälpa dem igång med sitt egna utvecklingsarbete. Allt för att stärka digitaliseringen och konkurrenskraften för företag i Sverige.
Cedeos uppdrag
Cedeo har av Teknikföretagen fått i uppdrag att inom ramen för Kickstart Digitalisering arrangera workshops där deltagande företag ges insikter i digitaliseringens möjligheter och får verktyg för att inleda sitt interna digitaliseringsarbete. Uppdraget innefattar också individuell coaching för företagsledare.