tillväxtverkets digitaliseringscheckar - affärsutvecklingscheckar för digitalisering.JPG

Tillväxtverkets Digitaliseringscheckar

Du vet väl att staten avsatt pengar för att stötta svenska företag i sitt digitaliseringsarbete? Med Tillväxtverkets Digitaliseringscheckar – eller Affärsutvecklingscheckar för digitalisering, som de egentligen heter – kan företag få stöd på mellan 50 000–200 000 kronor!

Affärsutvecklingscheckarna för digitalisering kan användas för köp av tjänst och kan finansiera upp till hälften av kostnaderna för projektet. Med ‘digitalisering’ menar man användande av digital teknik skapa nya värden i företaget och kan till exempel handla om att anlita ett konsultföretag för att få hjälp med att utveckla sin verksamhet genom digitalisering.

Vem kan få stödet? Och hur ansöker man?

Stödet är framtaget för företag med mellan 2-49 anställda samt en omsättning på 3-100 miljoner kronor. Även företag som tillhör en koncern kan få stödet, men endast om koncernen har mindre än 249 anställda totalt.

Digitaliseringscheckarna hanteras av regionerna och du ansöker hos den region där ditt företag bedriver sin huvudsakliga verksamhet. Du kan läsa ännu mer om ansökningsförfarandet samt hitta länkar till din region på Tillväxtverkets hemsida.

Uppdatering: Nytt typ av stöd under 2021

Under 2020 valde flera regioner att omplacera pengarna till insatser till olika typer av stödinsatser med anledning av Corona. I januari meddelade sedan Tillväxtverket att affärsutvecklingscheckarna ej kommer att gå att söka under året, men att andra stöd kommer att tillkomma inom kort.

Nya pengar under första halvåret 2021

I slutet av februari gick sedan Tillvätverket ut med en utlysning där man ger möjlighet för Regionerna att söka pengar för att stötta sina företag i att påbörja, genomföra eller öka takten i en digital transformation och arbetet med att utveckla affärsmodeller.

Med andra ord kommer det även under 2021 finnas stödpengar att få, i alla fall om er Region väljer att svara på Tillväxtverkets utlysning och söka pengar för detta, något de ska ha gjort senast fredag den 12 mars 2021. Beslut om medel till företag kan sedan ske från juni 2021 för till 15 december 2022.

Vad kan man söka stödpengar för?

Som ovan nämnt kommer själva ansökan för er som företag precis som innan gå genom Regionerna, som också kan ta hjälp av vissa regionala aktörer som tex Almi för hantering av stödet. Regionerna kan därmed också kan lägga till egna kriterier för vad man kan söka stöd till samt kvalificering av företag.

I utlysningen tas dock följande exempel på insatser som pengarna är avsedda för:

  • Ta fram en digital strategi.

  • Identifiera nya affärsmodeller

  • Digitalisera företagets verksamhet och processer

  • Automatisera interna processer (tex fakturering och orderhantering)

  • Automatisera mjuk- och hårdvara i produktionsprocessen (ex robotisering och produktionsuppföljning)

Precis som innan avser också stödet endast kompetens som inte redan finns inom företaget – dvs kostnader för konsulter och/eller projektanställda.

Vem kan söka stödpengarna?

Tillväxtverket skriver i sin utlysning att målgrupp för insatsen är små och medelstora företag med “god omställningsförmåga” och möjlighet att komma starkare ur krisen och man understryker att stödet inte är riktat till företag som befinner sig i en likviditetskris.

Utöver ovan har också Regionerna följande att förhålla sig till:

Kriterier för sökande företag:

  • Omsättning: 1 MSEK – 150 MSEK

  • Antal anställda: 2 – 100

Utformning checkar:

  • 25 000 - 250 000 SEK

  • Krav på medfinansiering från företag: upp till 50%

Sammanfattning: Fler kan få stöd

Sammanfattningsvis kan man alltså säga att kriterierna är mycket lika de från tidigare år, men att man gjort det möjlighet för ännu fler att söka stödet. I år kommer även lite större företag (upp till 100 anställda med 150 miljoner i omsättning, istället för tidigare 49 anställda med upp till 100 miljoner i omsättning) samt lite mindre (från 1 miljon i omsättning, istället för 3 miljoner).

I alla fall om Regionerna helt följer Tillväxtverkets kriterier, men Regionerna har som redan nämnt samtidigt möjlighet att använda smalare kriterier än detta

Läs mer om Tillväxtverkets utlysning här och kontakta din Region eller Almi för kompletterande information kring vad som gäller för just er.


Läs också:

de-framsta-anledningarna-till-att-digitalisera.PNG

De främsta anledningarna till att digitalisera

I dessa tider pratas det digitalisering som aldrig förr, överallt hör man begreppet och många tycks vara övertygade om att digitalisering är lösningen på alla tänkbara problem. Men stämmer det verkligen? Och framför allt, vilka är egentligen de främsta anledningarna till att företag väljer att digitalisera?

I denna artikel ska vi försöka att besvara dessa frågor samt komma med exempel på vilka vinster man kan nå genom digitalisering.


Andra har också läst:

industriföretag-digitalisering.jpg

6 lösningar för att digitalisera industriföretaget

Många pratar just nu om vikten av ökad digitalisering inte minst inom industrin eller industrinära verksamheter. Men det kan ibland vara svårt att se vad detta ska betyda i praktiken, samt vilka möjligheter som egentligen finns.

Därför har vi i denna text sammanställt sex olika lösningar som ni kan ha nytta av för att utveckla olika delar av verksamheten, lösningar som inte kräver något nytt affärssystem, som i många fall kan implementeras till förhållandevis låga kostnader och som kan hjälp er att ställa om till en mer digital omvärld.