Vad är en Integrationsplattform?
En Integrationsplattform, även kallat iPaaS (Integration Platform as a Service), är en tjänst som man kan använda för att koppla ihop olika appar och molntjänster med varandra.
Integrationsplattformar är väldigt användbara då de kan användas för att koppla ihop appar och tjänster som inte har en direkt koppling med varandra. Utvecklare och mjukvaruleverantörer bygger gärna integrationer med Integrationsplattformar då de därmed alltså endast behöver bygga en enda ”koppling” för att ge deras användare möjlighet att integrera med hundratals andra appar och molntjänster.
Om någon av de appar eller molntjänster du använder har en koppling till en Integrationsplattform kan alltså det innebära att du har möjlighet att hämta och synkronisera data från en rad andra tjänster och se till så att dina olika system hålls uppdaterade.
Automation med en integrationsplattform
En Integrationsplattform fungerar alltså som ett nav som kopplar ihop olika appar som inte har direkta kopplingar med varandra, men det går också att beskriva som en slags automationsplattform.
En Integrationsplattform fungerar nämligen ofta som så att du som användare sätter upp olika regler enligt principen när ’detta’ sker i ’denna’ app, utför ’detta’ i ’denna’ app. På så sätt kan du alltså genomföra olika arbetsflöden i och och mellan de olika apparna och alltså inte bara synka data utan även automatisera uppgifter som du idag lägger tid och kraft på.
Det finns alltså goda skäl att utreda om någon av de tjänster du använder har en koppling till en Integrationsplattform.
Läs också:
5 sätt att automatisera sina processer
Allt för många av oss lägger en stor del av sin arbetsdag på tråkiga och repetitiva uppgifter. Uppgifter som inte sällan är ganska enkla i sin natur men som samtidigt kan innebära stora följder om något utförs fel.
Det kan till exempel handla om en serie enklare uppgifter ska utföras utlöst av en specifik händelse (ett epost som ska skickas, en status som ska uppdateras i ett system, en uppgift som ska utföras i ett annat, etc) eller så kan det handla om att föra över eller jämföra information mellan olika system och datakällor.
Andra har också läst:
Chattboten - roboten som automatiskt servar era kunder
Chattbotar används för att inleda konversationen med kunden och ställa grundläggande frågor för att kunna förse kunden men snabba svar på de vanligaste frågorna utan att belasta den egna personalen, eller för att ställa några kvalificerande frågor för att ha bättre koll på kundens ärende innan denne slussas vidare till en person som kan ta över chatten.
Med en chattbot kan man automatisera mycket av kundservice arbetet samt öka inflödet av nya potentiella kunder.