Vad kan man förvänta sig av en E-handel för B2B?
Svenska tillverkande bolag jobbar ofta med kundanpassade, eller helt kundunika produkter. Dessutom är Sverige sällan den enda marknaden man verkar inom, istället säljer ofta i flera olika länder, i olika valutor och ofta också genom olika lokala säljbolag. Ofta säljer man också genom återförsäljare och olika typer av partners på vissa marknader eller affärsområden, medans man går direkt på slutkund på andra.
Så vad kan man egentligen förvänta sig av en E-handel anpassad för B2B-försäljning? Och vilka möjligheter finns det för olika typer av tillverkande bolag att få en lösning anpassad för att sälja just sina produkter?
Det är rimligt att ha höga krav
Det korta svaret på den första frågan är en hel del. Numera finns riktigt bra E-handelslösningar anpassade för B2B-försäljning, både direkt mot slutkund och via en återförsäljare eller partner.
Det finns också goda möjligheter att koppla samman E-handelslösningarna med en konfigurator eller så kallat CPQ-verktyg som gör att även legotillverkare eller företag som säljer unika specialanpassade produkter kan erbjuda kunden möjligheten att göra sin beställning direkt via E-handeln. Det innebär ju såklart också att man kan spara en hel del intern tid i att ta fram ritningsunderlag och räkna pris.
PIM och koppling mot affärssystemet bör vara ett ‘skall-krav’
För att få en E-handelslösning att fungera i praktiken behöver den såklart ha en koppling mot affärsystemet. Även om en färdig koppling ej finns till ert affärssystem är detta är något som allt som ofta går att ordna, men när det gäller integration mot äldre affärssystem som saknar ett så kallat API (tex Monitor G4, som är ett populärt affärssystem bland mindre och medelstora tillverkande bolag), kan den kopplingen vara lite svårare att skapa varför det är klokt att välja en leverantör som har erfarenhet att integrera med ert specifika affärssystem.
En annan sak som bör vara en självklarhet när man väljer lösning är att den också inkluderar, eller integrerar väl med, ett så kallat PIM-system. PIM står för Product Information Management och är en central hantering av all produktdata, bilder, mm och används för att inte bara kunna ha artikeldatabasen i den egna E-handeln utan även koppla upp den mot olika typer av externa tjänster.
Ge era återförsäljare en egen E-handel
Stöd för handel till, och genom ÅF, är också något som det finns goda möjligheter till. Mer anpassade lösningar kan erbjuda en typ av distributörsportal där återförsäljare/distributör kan få en egen portal med egen logga och färgtema, där deras kunder kan gå in och lägga en order med sina korrekta priser. Detta innebär alltså att era ÅF även kan få en E-handel utan att behöva underhålla produktsortiment, prissättning mm. På detta sätt får ni dessutom ännu bättre koll på slutkund då man får in dess data i sitt egna system.
För er som också verkar i flera länder och vars slutkunder också handlar i olika valutor behöver såklart en E-handel har stöd även för detta. Lösningen behöver också kunna säkerställa att det blir rätt säljande bolag samt rätt ÅF beroende på marknad. Dessutom behöver det också finnas stöd för att kunna erbjuda olika produkter på olika marknader, eller annat typ av anpassat sortimentsbygge baserat på till exempel kund.
En investering som kan ge omedelbar avkastning
Allt ovan är alltså saker som man faktiskt kan förvänta sig av en E-handelslösning, och även om lösningar av detta slag såklart kostar mer än enklare Shopify- eller WooCommerce-lösning så brukar det vara en investering som börjar betala av sig redan dag ett. Dels genom en ökad försäljning, men inte minst genom interna tidsbesparingar.
Så hur kan ni få en E-handel anpassad efter er?
Mer om det nedan
Andra har också läst:
Läs mer om CPQ
CPQ står för Configure Price Quote och är ett samlingsnamn för olika typer av lösningar som kan förenkla kalkyl och prissättning samt konfigurering och design av lösningar.
E-handel anpassad för tillverkande bolag
Läs om hur Cedeo kan hjälpa er att få en E-handelslösning anpassade för komplex B2B-försäljning.