HubSpot FAQ.
För dig som planerar att investera i HubSpot. Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna och dess svar.
Allmänt om HubSpot
Vad är HubSpot?
HubSpot är en plattform för att hantera försäljning, marknadsföring och kundvård – kort sagt ett CRM.
Samtidigt innehåller HubSpot många funktioner som traditionella CRM saknar och har dessutom en uppsjö av kopplingar till andra verktyg vilket gör att man själva helst prata om sig som en “kundplattform”.
Läs ännu mer om HubSpot också dess delar på vår sida Vad är grejen med HubSpot.
Hur stora är HubSpot?
HubSpot grundades 2006 och har sedan dess vuxit till att bli en av de främsta utmanarna till den globala CRM-giganten Salesforce. HubSpot har idag en uppskattad marknadsandel om 5% internationellt, vilket gör dem till det tredje mest använda CRM-systemet på marknaden.
HubSpot växer också kraftigt, under 2023 ökade man sin omsättning med 25% och landade på en årsomsättning om 2,2 miljarder dollar.
Vart lagras data?
HubSpot är ett amerikanskt företag men erbjuder kunder att välja en Europeisk zon för sin data.
HubSpot använder Amazon Web Services (AWS) och data som lagras i den europeiska datazonen lagras då på AWS datacenter i Tyskland.
Läs mer om HubSpot skyddar data för företag inom EU på denna länk.
HubSpots licensmodell
Hur fungerar HubSpots prismodell?
Även om HubSpot är ett och samma verktyg har man paketerat sina olika verktyg i olika “hubbar” (Sales Hub, Marketing Hub, Service Hub, etc). Dessa olika hubbar kan sedan köpas i olika nivåer (Starter, Professional, Enterprise).
På så sätt kan HubSpot erbjuda en skalbar lösning där företag endast behöver betala för den funktionalitet som man använder
Vad är ett Core seat?
Ett Core Seat, eller en Grundprofil som de kallar det på svenska, ger användaren tillgång till de funktioner och verktyg som ingår i de prenumerationstjänster som företaget har köpt, exklusive de avancerade funktionerna för Sales Hub och Service Hub, där specifika licensen krävs.
Måste man betala för alla användare?
Nej. HubSpot erbjuder dels gratislicenser, eller så kallade “View-Only Seats” som tillåter användaren att endast se tjänsterna i prenumerationen, utan möjlighet att göra ändringar eller använda vissa verktyg
Man erbjuder även Partner Seats som HubSpot Solutions Partners (som till exempel Cedeo) kan använda och som ger full tillgång till alla funktioner så att er partner kan hjälpa er med allt ni behöver utan att ni behöver köpa någon licens åt dem.
HubSpots prissättning
Vad kostar HubSpot?
Det beror helt på vilka “hubbar” ni väljer och vilken nivå ni väljer inom respektive hub. HubSpot erbjuder allt från rena gratisfunktioner till avancerade funktioner med priser därefter.
För dig som vill få en uppfattning om prissättningen rekommenderar vi HubSpots prissida, du kan också se ungefärliga priser på våra sidor om respektive hub.
Kan man få rabatt på HubSpot?
Det kan man absolut! Men precis som oftast när det kommer till rabatter styrs det mycket av volym samt vilket åtagande ni är villiga att göra mot dem.
Med andra ord – desto fler användare och fler “hubbar” desto större förhandlingsutrymme. Dessutom kan det vara bra om ni kan förbinda er på en längre period.
Ta gärna kontakt med oss på Cedeo så hjälper vi er att ta fram en offert anpassad för er.
Måste man köpa onboarding?
Ja, fast nej. Det beror helt enkelt på vilken licens man köper. HubSpot vill att alla deras kunder får en ordentlig onboarding men kräver det endast av de som köper Professional eller högre.
Samtidigt kan du som kund alltid välja att köpa din onboarding av en partner istället – som till exempel Cedeo – och har då dessutom möjlighet att ta fram en onboardingplan helt anpassad efter er.
Att jobba med en partner
Varför rekommenderar HubSpot alla sina kunder att jobba med en partner?
Det korta svaret är att man ser att man löper betydligt lägre risk att tappa en kund som jobbar med en partner.
HubSpot är visserligen ett väldigt lättanvänt verktyg med ett intuitivt gränssnitt och där även ni som kunder kan göra de anpassningar ni vill. Men man vet samtidigt att kunder som jobbar med en partner får ut ännu större värde av deras plattform och är därför nöjdare och mer trogna kunder.
Kan olika partners erbjuda olika rabatter på licenserna?
Nej. HubSpot jobbar enligt det de kallar “best partner wins”, vilket betyder att de ej påverkar konkurrensen genom att erbjuda olika rabatter beroende på vilken partner som kommer med affären.
HubSpot styr prissättningen centralt och ser till så att ni som slutkund erbjuds samma priser oavsett vilken partner ni jobbar med – allt för att ni ska kunna välja den partner som ni anser passar er bäst.
Vilka är Cedeo?
Cedeo är en Platinum Solutions Partner till HubSpot. Vi hjälper företag med onboarding, migrering och integrationer.
Vi jobbar i första hand med svenska företag och har ett extra fokus på tillverkande bolag, partihandlare & distributörer, SaaS & Tech samt Konsult - & tjänstebolag.
Kontakta oss gärna så berättar vi mer!
Ute efter någon som kan hjälpa er med HubSpot?
Vi anmäler härmed vårt intresse. På Cedeo hjälper vi företag att få ut maximal effekt av sin HubSpot-investering.
Vi hjälper er gärna med allt från att välja rätt licenser till att genomföra onboarding och samarbeta över tid för att säkerställa ständiga förbättringar.